Jove Espectacle

  • Inici
    • Què és…?
    • Termes Legals
    • Mapa del web
    • El butlletí
    • Publicar notícies
    • Publicitar-se
  • Escoles
    • Tallers i Espectacles
      • Per Cicles Educatius
        • Educació Infantil – 0-3 anys
        • Educació Infantil – 3-5 anys
        • Cicle Inicial de Primària
        • Cicle Mitjà de Primària
        • Cicle Superior de Primària
        • ESO 1r. Cicle
        • ESO 2n. Cicle
        • Batxillerat i Cicles Formatius
      • Per Àrees/Temes
        • Activitats de ciències
        • Activitats d’Anglès
        • Festa a la Granja – Educació emocional a través del teatre
        • Activitats de dansa
        • Activitats de Música
        • Activitats per als més petits
        • Espectacles de titelles
        • Espectacles teatrals (i de màgia, i de contes, i de…)
    • Serveis que us oferim
    • Jove Cartellera
    • Ciència Melquíades
    • Valoració de l’activitat
  • Melquíades
    • MELQUÍADES, EN REMOT
    • Sobre nosaltres
      • Qui és Melquíades?
      • Josep Maria Viaplana
      • Dossier de premsa
    • Què oferim?
      • Tallers de ciències
      • Tallers participatius
      • Tallers per a mestres
    • Com ho fem?
      • Calendari de disponibilitat
      • Preu
      • Sistemes de pagament
      • Com podeu fer la comanda?
      • Comanda ‘Melquíades’
      • Contacte Escoles
    • Materials
      • Guies didàctiques
      • Fotografies
      • Vídeos
      • Valoració de l’activitat
  • Notícies del nostre portal
    • Crítiques d’Espectacles
    • Cròniques
    • Món Educatiu
      • Educació i ciències
      • Educació i arts escèniques
      • Educació emocional
    • Públic familiar
    • Públic jove
      • Joves Intèrprets
    • Fires i festivals
    • Notícies professionals
      • Entrevistes, articles i reflexions
    • El nostre butlletí (històric)
    • Notícíes Històriques (2011-2019)
  • Contacte

CRÍTIQUES: Ombres i titelles al TOT: Animamundi i Trac Trac – putxinelli.cat

27 de març de 2013 per JMViaplana Deixa un comentari

putxinel·li

Marzo 23rd, 2013 / Toni Rumbau

Ha començat l’edició del TOT Festival d’aquest any amb l’espectacle “La Màquina Màgica” de la companyia Animamundi, una aposta del Poble Espanyol per aquest grup veterà de l’escena titellaire catalana, creat per l’ombrista d’origen suec Kerstin von Porat que des de 1988 es dedica a aquesta especialitat escènica a Catalunya. L’obra es va representar el divendres 22 de març a les 20h a l’Espai Teatre, inaugurant així la programació del Festival. S’ha pogut veure també el dissabte 23 i el diumenges 24 a les 11h.

‘La Màquina Màgica’ de Animamundi.

AnimamundiL’obra encaixa molt bé amb l’escenari que l’acull, el Poble Espanyol, un espai com se sap dedicat majorment a l’artesania, en presentar un poble “on tothom sap fer coses boniques i útils amb les seves mans”. Dos són els protagonistes: el pianista Simón Fa-Sol i la Teixidora Aurora. Són veïns i, quan ella treballa, li agrada sentir la música del Fa-Sol. Els altres personatges són artesans que viuen al poble i que mantenen entre tots una molt bona relació. La Pepa ceramista, l’Edu fuster, la Dora bufadora de vidre, etc. Fins que un dia apareix una màquina màgica al centre del poble que fa totes les coses d’una manera automàtica, no sense haver cruspit abans les velles eines del treball amb les mans. L’automatització del poble acaba amb la convivència  i la màquina no fa més que portar desgràcia i depressió. Fins que al Fa-Sol se li desperten les mans i la música retorna el bon humor al poble –i la caixa es migparteix.

Però el més interessant del muntatge és la manera en què es va explicant la història, amb dos escenaris laterals per als titelles (de taula) i una pantalla al mig on a vegades es replica l’acció dels ninots i a vegades és simplement l’escenari de l’acció principal. Aquesta pantalla esdevé el centre de l’espectacle, amb un ús molt divers i ric de les distintes tècniques del teatre d’ombres. Hi ha una combinació d’ombres directes i d’ombres fetes des d’un retroprojector, una tècnica que la von Porat ha treballat profusament. Aquest pas d’un registre, el dels titelles, al de les dues dimensions de les ombres, aconsegueix crear un ritme molt àgil a l’espectacle, ben sostingut per les veus de les dues manipuladores, la mateixa Kerstin von Porat i Elisenda Rué, veus molt ben posades i agradables, amb l’entranyable i peculiar accent suec de la directora.

Les ombres grans que es combinen amb el cos de les dues manipuladores estan molt aconseguides i creen uns personatges que funcionen molt bé en la pantalla d’ombres. L’espectacle, ple de color, ritme i bones músiques funcionals, és ideal per al públic familiar. El títol, “La Màquina Màgica”, que fa referència a la malèvola màquina que trenca la convivència al poble, serviria també per definir l’espectacle en si, ja que el sistema creat per la companyia de la pantalla central amb els dos petits escenaris laterals, constitueix de fet una mena de màquina màgica que produeix tots els efectes visuals que veu el públic. Una màquina de crear imatges i d’explicar històries senzilles i ben adreçades als més petits.

‘Hansel i Gretel’, de Trac Trac.

El conegut conte dels Germans Grimm és la base d’aquesta obra per a una única manipuladora, Àngels Valero, que la representa amb titelles de taula. La coneguda obra, ben estimada pel públic operístic gràcies a l’òpera amb el mateix nom de Engelbert Humperdinck, va atrapar al públic de la carpa on es presentava l’espectacle al Poble Espanyol. Amb un dramatúrgia senzilla que comença i acaba amb un gat a qui la manipuladora decideix explicar-li un conte, l’argument es centra en dos escenaris: el bosc i la casa de xocolata de la bruixa. El bosc és presentat amb tota una sèrie d’animals que el poblen: un cargol, unes papallones, una abella que quasi bé parla amb el públic, fins que apareixen Gretel i Hansel, els dos germans que acabaran caient en mans de la Bruixa.

AnimamundiEl que fa que la proposta sigui especial és que en cap moment s’obvien els costats foscos de l’obra, tot i que el dramatisme queda convenientment ensucrat per les mateixes llaminadures de la donota del bosc i per un to que evita recrear-se en els costats més truculents de la història, cosa lògica i sempre aconsellable en un espectacle infantil. Però la bruixa acaba caient al forn i de ben segur els nens més imaginatius deuen haver sentit la pudor de socarrimat del seu cos en cremar-se.

Àngels Valero desplega les seves dots vocals i manipuladores en una feina difícil de solista en què també fa anar els llums i el so. La història està explicada d’una manera clara i senzilla, que és sempre el més important, amb uns titelles que es deixen veure bé enmig d’una escenografia de trets estilitzats. Al final, el públic ha aplaudit amb ganes i molts nens s’han acostat a l’escenari per veure de prop els titelles i conèixer a la bruixa que malgrat haver desaparegut dins del forn, seguia sencera darrera l’escenari.

avatarPor Toni Rumbau
Toni Rumbau és titellaire i escriptor, fundador de la històrica companyia La Fanfarra de Barcelona (1976), del Teatre Malic (1984-2002) i del Festival d’Òpera de Butxaca i Noves Creacions (1993).

Publicat a http://www.putxinelli.cat/2013/03/23/ombres-i-titelles-al-tot-festival-animamundi-i-trac-trac/

Comparteix això:

  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on Facebook (Opens in new window)

Related

Arxivat com a: Crítiques

Entrades recents

  • Crítiques: “El meravellós viatge de la Lea” de Cia. La Banda
  • Crìtiques: “Audioguia per a supermercats en temps de pandèmia” de Cabosanroque, dins del Temporada Alta 2020
  • Crítiques: “T’estimo si he begut” de David Selvas i Empar Moliner
  • Crítiques: “Un tal Shakespeare” de Cascai Teatre-Marcel Tomàs
  • Crònica/crítica del X Torneig de Dramatúrgia Contemporània, al Festival Temporada Alta 2020

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Cerca per paraula clau

Aneu al bloc històric Tallers i Espectacles per a Escolars Tallers de ciències Melquíades Vine al Teatre amb Jove Espectacle

SEGUEIX-NOS A

Quina categoria de notícies?

Les darreres notícies

Crítiques

Crítiques: “El meravellós viatge de la Lea” de Cia. La Banda

Crítiques

Crìtiques: “Audioguia per a supermercats en temps de pandèmia” de Cabosanroque, dins del Temporada Alta 2020

Crítiques

Crítiques: “T’estimo si he begut” de David Selvas i Empar Moliner

Crítiques

Crítiques: “Un tal Shakespeare” de Cascai Teatre-Marcel Tomàs

Crítiques, Cròniques

Crònica/crítica del X Torneig de Dramatúrgia Contemporània, al Festival Temporada Alta 2020

Crítiques

Crítiques: “Mon petit souvenir” de La Bleda

Crítiques

Crítiques: “Gran Reserva” de Rhum & Cia.

Crítiques

Crítiques: “Jaleiu” de Guillem Albà i la Marabunta

Crítiques

Crítiques: “Una nit amb el Mag Lari”

Crítiques

Crítiques: “Les aventures del lleó vergonyós” de El Pot Petit

US RECOMANEM QUE ENTREU A:

Recomana.cat

Núvol.com

Tornaveu.cat

Viulafesta.cat

Darreres notícies

VES DIRECTAMENT A

Inici - Mapa web - Termes legals - Quim som - Notícies - El butlletí (històric) - Publicitar-se - Activitats Escolars - Melquíades - Contacte

SEGUEIX-NOS A

@ Copyright - All rights reserved - Jove Espectacle, s.l. 2011-2019 - Josep Maria Viaplana

TROBAN’S A

Jove Espectacle, s.l.
Josep Maria Viaplana
Lloret de Mar
info@jovespectacle.cat
Tel. 609 31 35 01 De 9 a 18 h.
logo whatsapp
Clica a sobre si navegues des d'un smartphone

Fem servir cookies (galetes, en anglès) per a assegurar que donem la millor experiència a l'usuari del nostre lloc web. Si segueixes a la nostra web, entenem que acceptes i hi estàs d'acord.Estic d'acord