Jove Espectacle

  • Inici
    • Què és…?
    • Termes Legals
    • Mapa del web
    • El butlletí
    • Publicar notícies
    • Publicitar-se
  • Escoles
    • Tallers i Espectacles
      • Per Cicles Educatius
        • Educació Infantil – 0-3 anys
        • Educació Infantil – 3-5 anys
        • Cicle Inicial de Primària
        • Cicle Mitjà de Primària
        • Cicle Superior de Primària
        • ESO 1r. Cicle
        • ESO 2n. Cicle
        • Batxillerat i Cicles Formatius
      • Per Àrees/Temes
        • Activitats de ciències
        • Activitats d’Anglès
        • Festa a la Granja – Educació emocional a través del teatre
        • Activitats de dansa
        • Activitats de Música
        • Activitats per als més petits
        • Espectacles de titelles
        • Espectacles teatrals (i de màgia, i de contes, i de…)
    • Serveis que us oferim
    • Jove Cartellera
    • Ciència Melquíades
    • Valoració de l’activitat
  • Melquíades
    • MELQUÍADES, EN REMOT
    • Sobre nosaltres
      • Qui és Melquíades?
      • Josep Maria Viaplana
      • Dossier de premsa
    • Què oferim?
      • Tallers de ciències
      • Tallers participatius
      • Tallers per a mestres
    • Com ho fem?
      • Calendari de disponibilitat
      • Preu
      • Sistemes de pagament
      • Com podeu fer la comanda?
      • Comanda ‘Melquíades’
      • Contacte Escoles
    • Materials
      • Guies didàctiques
      • Fotografies
      • Vídeos
      • Valoració de l’activitat
  • Notícies del nostre portal
    • Crítiques d’Espectacles
    • Cròniques
    • Món Educatiu
      • Educació i ciències
      • Educació i arts escèniques
      • Educació emocional
    • Públic familiar
    • Públic jove
      • Joves Intèrprets
    • Fires i festivals
    • Notícies professionals
      • Entrevistes, articles i reflexions
    • El nostre butlletí (històric)
    • Notícíes Històriques (2011-2019)
  • Contacte

Crítiques: ‘L’avar’ de la Cia. Pelmànec. Molt recomanable per a públic adolescent

27 de gener de 2015 per JMViaplana Deixa un comentari

L'avar - Cia. Pelmànec
Foto: MARTA VIDANES

Pot Molière trobar-se en estat pur entre aixetes?

La resposta és sí! La proposta de Miquel Gallardo (i en el seu moment, fa gairebé 15 anys, quan es va crear l’espectacle, Olivier Benoit) esmicola la història del pare egoista, garrepa i infeliç que va escriure el geni francès de la comèdia. I no el fa més contemporani, cosa que podria fer poc creïble la situació d’uns fills que han d’obeir-lo pel que fa a les seves expectatives sentimentals. El recrea amb uns titelles que són aixetes, i fa que tota l’ambició per acumular riqueses del personatge original es converteixin en set d’una aigua que acumula a desgrat de tots els que l’envolten. Això de per si, ja genera tot un joc i tota una ironia que encanta als espectadors, per cert, de totes les edats.

Perfectament complementat per un altre Miquel, Nevado, de la cia Ne me titere pas, Gallardo fa valer no només els anys de rodatge de l’espectacle, especialment a França (on tan bé coneixen el text, potser el més celebrat i popular de Monsieur Poquelin), on poden gaudir de moltes bromes que, per jocs de doble significat en la llengua original i falta de familiaritat amb el text, no podem gaudir aquí. Com deia, no només per la sorprenent concepció de l’espectacle i del seu intens i llarg rodatge, sinó per la capacitat de Miquel Gallardo de dotar a cada moment de l’espectacle que fa d’una veritat i una frescor úniques, podent fer bromes en directe de les coses que van passant a manipuladors i personatges.

De l’argument, poca cosa més a dir del que aquí s’explica sinó que per força s’ha simplificat, oferint-nos la possibilitat de contemplar (a través de la translació al món de les aixetes i l’aigua) d’una veritable ‘deconstrucció’ del sentit de l’obra, deixant només els moments i els personatges essencials.

Per això em sembla tan i tan adient perquè un públic jove tingui un primer contacte amb el teatre d’un dels més grans creadors teatrals de tots els temps. Sense dubte una obra que crearà aficionats al teatre entre els alumnes de Secundària.

En resum, un s’ho passa tan bé per la qualitat de la història original, com per la original versió que veu a l’escenari, que com la primera ironitza sobre parts fosques de la naturalesa humana, i fa un cant sincer a la puresa dels sentiments de la joventut, l’amor i la honestedat en les conductes desproveïdes d’artifici.

Llàstima assistir a la darrera funció al Teatre La Vilella de Barcelona, diumenge passat. La part positiva és que, segons el mateix Miquel Gallardo em va comentar, estan a l’expectativa de poder fer temporada, novament, a una sala barcelonina, i espero que facin sessions escolars, que recomanarem fervorosament, i també que els joves assisteixin a aquesta petita meravella.

 

Comparteix això:

  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on Facebook (Opens in new window)

Related

Arxivat com a: Crítiques

Entrades recents

  • Crítiques: “El meravellós viatge de la Lea” de Cia. La Banda
  • Crìtiques: “Audioguia per a supermercats en temps de pandèmia” de Cabosanroque, dins del Temporada Alta 2020
  • Crítiques: “T’estimo si he begut” de David Selvas i Empar Moliner
  • Crítiques: “Un tal Shakespeare” de Cascai Teatre-Marcel Tomàs
  • Crònica/crítica del X Torneig de Dramatúrgia Contemporània, al Festival Temporada Alta 2020

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Cerca per paraula clau

Aneu al bloc històric Tallers i Espectacles per a Escolars Tallers de ciències Melquíades Vine al Teatre amb Jove Espectacle

SEGUEIX-NOS A

Quina categoria de notícies?

Les darreres notícies

Crítiques

Crítiques: “El meravellós viatge de la Lea” de Cia. La Banda

Crítiques

Crìtiques: “Audioguia per a supermercats en temps de pandèmia” de Cabosanroque, dins del Temporada Alta 2020

Crítiques

Crítiques: “T’estimo si he begut” de David Selvas i Empar Moliner

Crítiques

Crítiques: “Un tal Shakespeare” de Cascai Teatre-Marcel Tomàs

Crítiques, Cròniques

Crònica/crítica del X Torneig de Dramatúrgia Contemporània, al Festival Temporada Alta 2020

Crítiques

Crítiques: “Mon petit souvenir” de La Bleda

Crítiques

Crítiques: “Gran Reserva” de Rhum & Cia.

Crítiques

Crítiques: “Jaleiu” de Guillem Albà i la Marabunta

Crítiques

Crítiques: “Una nit amb el Mag Lari”

Crítiques

Crítiques: “Les aventures del lleó vergonyós” de El Pot Petit

US RECOMANEM QUE ENTREU A:

Recomana.cat

Núvol.com

Tornaveu.cat

Viulafesta.cat

Darreres notícies

VES DIRECTAMENT A

Inici - Mapa web - Termes legals - Quim som - Notícies - El butlletí (històric) - Publicitar-se - Activitats Escolars - Melquíades - Contacte

SEGUEIX-NOS A

@ Copyright - All rights reserved - Jove Espectacle, s.l. 2011-2019 - Josep Maria Viaplana

TROBAN’S A

Jove Espectacle, s.l.
Josep Maria Viaplana
Lloret de Mar
info@jovespectacle.cat
Tel. 609 31 35 01 De 9 a 18 h.
logo whatsapp
Clica a sobre si navegues des d'un smartphone

Fem servir cookies (galetes, en anglès) per a assegurar que donem la millor experiència a l'usuari del nostre lloc web. Si segueixes a la nostra web, entenem que acceptes i hi estàs d'acord.Estic d'acord