Jove Espectacle

  • Inici
    • Què és…?
    • Termes Legals
    • Mapa del web
    • El butlletí
    • Publicar notícies
    • Publicitar-se
  • Escoles
    • Tallers i Espectacles
      • Per Cicles Educatius
        • Educació Infantil – 0-3 anys
        • Educació Infantil – 3-5 anys
        • Cicle Inicial de Primària
        • Cicle Mitjà de Primària
        • Cicle Superior de Primària
        • ESO 1r. Cicle
        • ESO 2n. Cicle
        • Batxillerat i Cicles Formatius
      • Per Àrees/Temes
        • Activitats de ciències
        • Activitats d’Anglès
        • Festa a la Granja – Educació emocional a través del teatre
        • Activitats de dansa
        • Activitats de Música
        • Activitats per als més petits
        • Espectacles de titelles
        • Espectacles teatrals (i de màgia, i de contes, i de…)
    • Serveis que us oferim
    • Jove Cartellera
    • Ciència Melquíades
    • Valoració de l’activitat
  • Melquíades
    • MELQUÍADES, EN REMOT
    • Sobre nosaltres
      • Qui és Melquíades?
      • Josep Maria Viaplana
      • Dossier de premsa
    • Què oferim?
      • Tallers de ciències
      • Tallers participatius
      • Tallers per a mestres
    • Com ho fem?
      • Calendari de disponibilitat
      • Preu
      • Sistemes de pagament
      • Com podeu fer la comanda?
      • Comanda ‘Melquíades’
      • Contacte Escoles
    • Materials
      • Guies didàctiques
      • Fotografies
      • Vídeos
      • Valoració de l’activitat
  • Notícies del nostre portal
    • Crítiques d’Espectacles
    • Cròniques
    • Món Educatiu
      • Educació i ciències
      • Educació i arts escèniques
      • Educació emocional
    • Públic familiar
    • Públic jove
      • Joves Intèrprets
    • Fires i festivals
    • Notícies professionals
      • Entrevistes, articles i reflexions
    • El nostre butlletí (històric)
    • Notícíes Històriques (2011-2019)
  • Contacte

Crítiques: ‘Pinocchio, figlio di Geppetto’ de La Baldufa

1 d'agost de 2015 per JMViaplana Deixa un comentari

Pinnochio

Vist el 24/02/2015 a FETEN 2015

Després de veure el Pinotxo de La Baldufa, amb un teatre a vessar* i amb uns fervents aplaudiments al final, mostra de l’entusiasme despertat entre els professionals assistents, un es fa consideracions, podríem dir, de dues menes: les que fa a la forma i al contingut.

Per la forma, felicitar efusivament als membres de La Baldufa, perquè no deixen d’investigar noves maneres d’explicar històries, nous llenguatges, noves propostes estètiques, que un no endevina fins a on arribaran al topall amb el pas dels anys, però que sempre són sorprenents; també, i molt especialment, entre els professionals, cosa que tots sabem que és difícil. La cosa comença a un escenari on, aparentment, els tramoies de la companyia semblen muntar una escenografia ‘de les d’abans’ amb llistons de fusta, cordes amb contrapesos i paper d’embalar on posteriorment es pintaran els decorats. Inesperadament (en la sessió va ser al tercer intent, ja que anava entrant gent fins a emplenar ‘a petar’ la sala), un dels membres s’adreça al públic, però al públic infantil que hi ha al davant, i treu uns infants, als quals faran fer un seguit de sons per un micròfon: un crit, un riure… Aquests sons, posteriorment, són utilitzats durant la representació com a ‘banda sonora’ complementària. Tota la història del nen de fusta es va representant amb aquest entorn d’escenografies a mig muntar que van movent entre tots de forma aparentment improvisada, amb personatges que de cop i volta es caracteritzen, mentre els altres actors segueixen sent els tramoies i ajudants de l’escena que es representa. Pinten títols que ens informen d’on som, i prenen la forma d’uns manipuladors de titelles que tot i ser-hi, de vegades es fan invisibles. En tota aquesta evolució, cal parar esment en algunes de les troballes d’aquest ‘teatre dins del teatre’, com ara el naixement de Pinotxo, on veiem com Jepet ‘literalment’ pareix el seu fill de fusta. O com quan veiem una representació de titelles, no mirant a l’escenari, sinó als espectadors i les seves reaccions, cosa que, dit de passada, recomano molt fer de tant en tant. Són només dos exemples.

Dues coses que em van semblar, però, que no estaven ben trobades, i una era la insistència de parlar un italià macarrònic per part de tots els intervinents (perquè no parlar un bon italià, si es tractava d’això, o bé un català o castellà normal?), però sobretot, la tortura i assassinat de Pinotxo (sí, es pot matisar com es vulgui, però en escena varem veure-ho de forma diàfana) penjat a una forca improvisada amb una de les múltiples cordes que conformaven la tramoia.

Pel que fa al contingut, i sabent que tot és discutible, em sembla que aquí segueix prevalent la voluntat estètica sobre la transmissió d’aquest contingut. Tret d’alguns exemples brillants que he posat abans, i alguns altres sense dubte, em sembla que no és la forma més idònia d’explicar el text de Collodi. Primer, perquè s’entretenen molt en l’inici, fins al punt que s’explica molt poquet de la llarga i molt (com seria la paraula, sucosa?) història original de Collodi, i canviant de forma evident moltes de les situaccions i personatges que hi podem llegir (especialment a l’escena del gat i la guineu), i finalment, posant el punat final en la mort (i resurrecció) de Pinotxo, que coincideix amb el final de la primera part del llibre original. Pot haver-hi moltes interpretacions de les intencions de l’autor, però de la seva lectura jo n’he tret sempre una intenció didàctica, d’avís a les joves generacions dels perills que els esperen a la vida, fruit sobretot de la naturalesa humana, la seva i la dels altres. Pinotxo representa l’esperit alhora ingenu, trapella i gandul que ens habita a tots, en moltes de les seves aventures a conductes socials enquistades, i també el magre futur que ens espera si no ens esforcem en cultivar-nos. Res de tot això apareixia, de forma entenedora al menys, a la proposta. I em sembla que si aquesta ha de ser vista per espectadors de curta edat, val la pena que abans de veure variants (necessàries i saludables) d’una història coneguda, haurien de conèixer una versió més fidedigne, i no parlo de la de Disney, és clar.

*No és estrany, després d’alguns anys de la seva estrena a FETEN amb el Baró de Munchaussen, on van guanyar el premi al millor espectacle, les seves aparicions a la Fira de referència del sector a l’estat es compten per èxits.

Comparteix això:

  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on Facebook (Opens in new window)

Related

Arxivat com a: Crítiques

Entrades recents

  • Crítiques: “La nostra parcel·la” de Lara Díez Quintanilla
  • Crítiques: “El meravellós viatge de la Lea” de Cia. La Banda
  • Crìtiques: “Audioguia per a supermercats en temps de pandèmia” de Cabosanroque, dins del Temporada Alta 2020
  • Crítiques: “T’estimo si he begut” de David Selvas i Empar Moliner
  • Crítiques: “Un tal Shakespeare” de Cascai Teatre-Marcel Tomàs

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Cerca per paraula clau

Aneu al bloc històric Tallers i Espectacles per a Escolars Tallers de ciències Melquíades Vine al Teatre amb Jove Espectacle

SEGUEIX-NOS A

Quina categoria de notícies?

Les darreres notícies

Crítiques

Crítiques: “La nostra parcel·la” de Lara Díez Quintanilla

Crítiques

Crítiques: “El meravellós viatge de la Lea” de Cia. La Banda

Crítiques

Crìtiques: “Audioguia per a supermercats en temps de pandèmia” de Cabosanroque, dins del Temporada Alta 2020

Crítiques

Crítiques: “T’estimo si he begut” de David Selvas i Empar Moliner

Crítiques

Crítiques: “Un tal Shakespeare” de Cascai Teatre-Marcel Tomàs

Crítiques, Cròniques

Crònica/crítica del X Torneig de Dramatúrgia Contemporània, al Festival Temporada Alta 2020

Crítiques

Crítiques: “Mon petit souvenir” de La Bleda

Crítiques

Crítiques: “Gran Reserva” de Rhum & Cia.

Crítiques

Crítiques: “Jaleiu” de Guillem Albà i la Marabunta

Crítiques

Crítiques: “Una nit amb el Mag Lari”

US RECOMANEM QUE ENTREU A:

Recomana.cat

Núvol.com

Tornaveu.cat

Viulafesta.cat

Darreres notícies

VES DIRECTAMENT A

Inici - Mapa web - Termes legals - Quim som - Notícies - El butlletí (històric) - Publicitar-se - Activitats Escolars - Melquíades - Contacte

SEGUEIX-NOS A

@ Copyright - All rights reserved - Jove Espectacle, s.l. 2011-2019 - Josep Maria Viaplana

TROBAN’S A

Jove Espectacle, s.l.
Josep Maria Viaplana
Lloret de Mar
info@jovespectacle.cat
Tel. 609 31 35 01 De 9 a 18 h.
logo whatsapp
Clica a sobre si navegues des d'un smartphone

Fem servir cookies (galetes, en anglès) per a assegurar que donem la millor experiència a l'usuari del nostre lloc web. Si segueixes a la nostra web, entenem que acceptes i hi estàs d'acord.Estic d'acord