Jove Espectacle

  • Inici
    • Què és…?
    • Termes Legals
    • Mapa del web
    • El butlletí
    • Publicar notícies
    • Publicitar-se
  • Escoles
    • Tallers i Espectacles
      • Per Cicles Educatius
        • Educació Infantil – 0-3 anys
        • Educació Infantil – 3-5 anys
        • Cicle Inicial de Primària
        • Cicle Mitjà de Primària
        • Cicle Superior de Primària
        • ESO 1r. Cicle
        • ESO 2n. Cicle
        • Batxillerat i Cicles Formatius
      • Per Àrees/Temes
        • Activitats de ciències
        • Activitats d’Anglès
        • Festa a la Granja – Educació emocional a través del teatre
        • Activitats de dansa
        • Activitats de Música
        • Activitats per als més petits
        • Espectacles de titelles
        • Espectacles teatrals (i de màgia, i de contes, i de…)
    • Serveis que us oferim
    • Jove Cartellera
    • Ciència Melquíades
    • Valoració de l’activitat
  • Melquíades
    • MELQUÍADES, EN REMOT
    • Sobre nosaltres
      • Qui és Melquíades?
      • Josep Maria Viaplana
      • Dossier de premsa
    • Què oferim?
      • Tallers de ciències
      • Tallers participatius
      • Tallers per a mestres
    • Com ho fem?
      • Calendari de disponibilitat
      • Preu
      • Sistemes de pagament
      • Com podeu fer la comanda?
      • Comanda ‘Melquíades’
      • Contacte Escoles
    • Materials
      • Guies didàctiques
      • Fotografies
      • Vídeos
      • Valoració de l’activitat
  • Notícies del nostre portal
    • Crítiques d’Espectacles
    • Cròniques
    • Món Educatiu
      • Educació i ciències
      • Educació i arts escèniques
      • Educació emocional
    • Públic familiar
    • Públic jove
      • Joves Intèrprets
    • Fires i festivals
    • Notícies professionals
      • Entrevistes, articles i reflexions
    • El nostre butlletí (històric)
    • Notícíes Històriques (2011-2019)
  • Contacte

Fuenteovejuna (breve tratado sobre las ovejas domésticas) – La Seca Espai Brossa (Barcelona)

16 de març de 2016 per JMViaplana Deixa un comentari

FUENTEOVEJUNA. BREVE TRATADO SOBRE LAS OVEJAS DOMÉSTICAS/ CIA OBSKENÉ

De l 11 de febrer al 6 de març de 2016

Adient per a públic jove, a partir de 12-14 anys

SINOPSI

Fuenteovejuna. Breve tratado sobre las ovejas domésticas és la història del famós poble que cansat de les atrocitats d’un governador comendador corrupte i violador, decideix unir-se per combatre i finalment matar al seu opressor. Mentre succeeix l’acció, els actors comenten i opinen sobre aquest fet en concret, basat en una situació real (Crónica de Rades S.XVI) en la que Lope es va inspirar.

Un espectacle trepidant que necessàriament ens explica la història de Fuenteovejuna des del punt de vista actual. Una clara aposta estètica, que apropa a l’espectador aquests set actors, disposats a explicar el famós conte del Governador Comendador mentre que ells mateixos seran víctimes i culpables d’allò que estant narrant.

Fuenteovejuna-Obskene

matem al tirà, però enfotent-nos-en…

Molt bé s’ho van passar els espectadors d’aquesta curiosa versió del clàssic de Lope de Vega (Félix… y Carpio, segons aclareix un dels actors).

En poc més d’una hora, assistim a un treball teatral de gran exigència física, que envaeix la platea, li dóna la volta, la creua, seu al seu costat, li xiuxiueja, crida i ofereix alguns dels retalls de text més coneguts i significatius d’aquesta peça, que ha quedat com un símbol del dret que tenen els ‘de baix’ de sublevar-se quan els qui exerceixen el poder són especialment dèspotes i abusen sense miraments, creuant les línies vermelles (les que cadascú consideri infranquejables, està clar) fins a fer insuportable la situació a la gent. Una versió hispànica del nostrat ‘visca la terra, i mori el mal govern’.

La proposta comença pel final, per alguns moments solts del judici i declaració dels vilatans, i després ens porta a l’origen de la tragèdia: l’arribada del nou ‘comendador’, i un sintètic memorial de greuges contra, sobretot, les dones de Fuenteovejuna, que de pas, aprenem que està formada per 14 petites entitats locals. I no compta amb més ajuda escenogràfica que una taula ‘de centre’, uns tamborets, alguna escala, uns cables suspesos on de vegades pengen en moviment algunes pancartes, bosses de crispetes, una llauna de refresc… I alguna cosa més, però ja us feu la idea.

Es barregen aquí moments intensos, fidels al text original, diversos narradors per explicar allò que passa entre diàleg i diàleg, i sobretot, molts gags d’humor, que va entre blanc i negre, recorrent tota l’escala de colors, doncs no sembla haver-hi cap mena de pudor en dir les ‘parides’ que imagino que van sortir en els assaigs, fins a fixar-se en aquest estrany, jove, energètic, desenfadat, iconoclasta i refrescant exercici teatral, i potser no tant, versió d’un clàssic immortal.

Perquè la mateixa virtut que fa que el públic esclati en riures i aplaudiments, pot ser a segons quins ulls un defecte, com a mínim per titular-se amb un nom que ens remet inequívocament a l’obra del segle d’or. Per sort, això sí, els textos i les situacions originals es diuen i actuen molt bé, fins i tot més que bé en fer-nos arribar la idea de la injustícia i la venjança justa, barrejada amb les dèries de cada actor, com ara algú que es passa l’estona dient que vol cantar tal cançó… Dualitat, doncs, d’un treball força meritori amb un esqueixament, per a mi excessiu, del sentit últim de l’obra amb constants referències modernes (twitter al capdamunt) que en força ocasions només afegeixen ironia, entenc que per seguir donant un aire divertit i fresc, però que dubtosament contribueixen a enriquir, actualitzar o potenciar el missatge original.

Tots els intèrprets estan bé, cinc actors i dues actrius (el repartiment està duplicat i es van tornant en les diferents funcions), però jo destacaria a aquestes dues darreres, per raons antagòniques: l’Andrea Madrid, amb una bis còmica extraordinària, i la Ilona Muñoz, a la qual segueixo des de fa un temps, molt madura en aquest muntatge i dient les paraules de Lope, especialment quan concita a la venjança pels ultratges rebuts, d’una forma que fa estremir un auditori que segons abans reia d’una de les moltes gràcies que té aquesta versió.

El fet de saber que va triomfar al ‘off’ del Festival d’Almagro, en una actuació a una plaça, em confirma dues impressions que tenia en veure-la: que per gaudir-la s’ha de conèixer prèviament el text original, i que probablement és un ‘producte’ molt més adient per a exteriors.

En definitiva, però, una proposta jove, irreverent, en el fons molt coneixedora del nucli d’allò que està versionant, i que amb el públic funciona més que bé.

Comparteix això:

  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on Facebook (Opens in new window)

Related

Arxivat com a: Crítiques

Entrades recents

  • Crítiques: “El meravellós viatge de la Lea” de Cia. La Banda
  • Crìtiques: “Audioguia per a supermercats en temps de pandèmia” de Cabosanroque, dins del Temporada Alta 2020
  • Crítiques: “T’estimo si he begut” de David Selvas i Empar Moliner
  • Crítiques: “Un tal Shakespeare” de Cascai Teatre-Marcel Tomàs
  • Crònica/crítica del X Torneig de Dramatúrgia Contemporània, al Festival Temporada Alta 2020

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Cerca per paraula clau

Aneu al bloc històric Tallers i Espectacles per a Escolars Tallers de ciències Melquíades Vine al Teatre amb Jove Espectacle

SEGUEIX-NOS A

Quina categoria de notícies?

Les darreres notícies

Crítiques

Crítiques: “El meravellós viatge de la Lea” de Cia. La Banda

Crítiques

Crìtiques: “Audioguia per a supermercats en temps de pandèmia” de Cabosanroque, dins del Temporada Alta 2020

Crítiques

Crítiques: “T’estimo si he begut” de David Selvas i Empar Moliner

Crítiques

Crítiques: “Un tal Shakespeare” de Cascai Teatre-Marcel Tomàs

Crítiques, Cròniques

Crònica/crítica del X Torneig de Dramatúrgia Contemporània, al Festival Temporada Alta 2020

Crítiques

Crítiques: “Mon petit souvenir” de La Bleda

Crítiques

Crítiques: “Gran Reserva” de Rhum & Cia.

Crítiques

Crítiques: “Jaleiu” de Guillem Albà i la Marabunta

Crítiques

Crítiques: “Una nit amb el Mag Lari”

Crítiques

Crítiques: “Les aventures del lleó vergonyós” de El Pot Petit

US RECOMANEM QUE ENTREU A:

Recomana.cat

Núvol.com

Tornaveu.cat

Viulafesta.cat

Darreres notícies

VES DIRECTAMENT A

Inici - Mapa web - Termes legals - Quim som - Notícies - El butlletí (històric) - Publicitar-se - Activitats Escolars - Melquíades - Contacte

SEGUEIX-NOS A

@ Copyright - All rights reserved - Jove Espectacle, s.l. 2011-2019 - Josep Maria Viaplana

TROBAN’S A

Jove Espectacle, s.l.
Josep Maria Viaplana
Lloret de Mar
info@jovespectacle.cat
Tel. 609 31 35 01 De 9 a 18 h.
logo whatsapp
Clica a sobre si navegues des d'un smartphone

Fem servir cookies (galetes, en anglès) per a assegurar que donem la millor experiència a l'usuari del nostre lloc web. Si segueixes a la nostra web, entenem que acceptes i hi estàs d'acord.Estic d'acord