Jove Espectacle

  • Inici
    • Què és…?
    • Termes Legals
    • Mapa del web
    • El butlletí
    • Publicar notícies
    • Publicitar-se
  • Escoles
    • Tallers i Espectacles
      • Per Cicles Educatius
        • Educació Infantil – 0-3 anys
        • Educació Infantil – 3-5 anys
        • Cicle Inicial de Primària
        • Cicle Mitjà de Primària
        • Cicle Superior de Primària
        • ESO 1r. Cicle
        • ESO 2n. Cicle
        • Batxillerat i Cicles Formatius
      • Per Àrees/Temes
        • Activitats de ciències
        • Activitats d’Anglès
        • Festa a la Granja – Educació emocional a través del teatre
        • Activitats de dansa
        • Activitats de Música
        • Activitats per als més petits
        • Espectacles de titelles
        • Espectacles teatrals (i de màgia, i de contes, i de…)
    • Serveis que us oferim
    • Jove Cartellera
    • Ciència Melquíades
    • Valoració de l’activitat
  • Melquíades
    • MELQUÍADES, EN REMOT
    • Sobre nosaltres
      • Qui és Melquíades?
      • Josep Maria Viaplana
      • Dossier de premsa
    • Què oferim?
      • Tallers de ciències
      • Tallers participatius
      • Tallers per a mestres
    • Com ho fem?
      • Calendari de disponibilitat
      • Preu
      • Sistemes de pagament
      • Com podeu fer la comanda?
      • Comanda ‘Melquíades’
      • Contacte Escoles
    • Materials
      • Guies didàctiques
      • Fotografies
      • Vídeos
      • Valoració de l’activitat
  • Notícies del nostre portal
    • Crítiques d’Espectacles
    • Cròniques
    • Món Educatiu
      • Educació i ciències
      • Educació i arts escèniques
      • Educació emocional
    • Públic familiar
    • Públic jove
      • Joves Intèrprets
    • Fires i festivals
    • Notícies professionals
      • Entrevistes, articles i reflexions
    • El nostre butlletí (històric)
    • Notícíes Històriques (2011-2019)
  • Contacte

Crítiques: ‘La note d’à côté’ al Teatre Lliure de Barcelona

13 d'octubre de 2016 per Sabina Paola Negro

RETRAT MUSICAL DEL BARÓ DE MALDÀ

autoria i direcció musical ALFONSO DE VILALLONGA
direcció escènica ERNESTO COLLADO
Montjuïc
Espai Lliure – del 5 al 16 d’octubre
Temporada 2016 – 2017

Aterra a l’Espai Lliure després del GREC 2016 una comèdia musical amb el rigor i l’humor d’Alfonso de Vilallonga.
En la vida –i en l’amor– cada encert ve d’un error?

Per què quan el nostre protagonista s’asseu al piano, no pot tocar una peça sencera, per fàcil i coneguda que sigui, sense tocar almenys una nota errònia?
És una qüestió purament de poca traça?
Potser de pobresa tècnica?
O potser té una intencionalitat conscient, i per tant subversiva?
Es donen paral·lelismes entre els errors que comet al piano i els que comet en la seva vida amorosa i professional?
Per què, tant en l’amor com en la vida, sovint també ha tocat la nota del costat?
Per què sempre ha obert la porta equivocada?
És més valuosa la nota falsa que la correcta?
És ell mateix, doncs, producte d’un error?
Què hi ha realment darrera dels nostres errors?
Durant les seves dissertacions musicals i poètiques, se li apareixen diversos personatges peculiars de la seva vida passada i present, des del seu il·lustre avantpassat, el Baró de Maldà (l’original), fins a la dona de fer feines o la seva psicòloga, que li donaran pistes sobre l’enigma que el persegueix.

A la vida, tocar la nota del costat és triar la parella equivocada, decidir just el contrari d’allò que hauríem de decidir, obrir la porta prohibida, incidir en l’error, investigar a partir d’aquí i, finalment, construir una cosa nova i sorprenent tot respectant la forma original, però variant-ne el contingut.
Hi ha tendresa al voltant de l’error, de la poca traça, de la imperfecció.
Així doncs, metafòricament i filosòficament, aquest espectacle està construït a partir de la nota del costat.

Alfonso de Vilallonga

intèrprets Antoni Comas / Mónica López / Elsa Rovayo ‘La Shica’ / Alfonso de Vilallonga

piano i acordió Gregori Ferrer / percussió, guitarra i violí Carlos Montfort

escenografia i atrezzo Xavier Erra / vestuari Montse Amenós / caracterització Núria Llunell / il·luminació Joaquín Guirado / so Roc Mateu / música original Alfonso de Vilallonga / moviment Elsa Rovayo ‘La Shica’

producció executiva, ajudanta de direcció i regidora Ariadna Castedo / ajudanta de vestuari Carlota Ricart / vídeo i fotografies Birte Soleada / premsa i comunicació Maldà State Mercedes Soler-Lluró

coproducció Teatre Lliure, GREC 2016 Festival de Barcelona i Maldà State Produccions

amb la col·laboració de l’Oficina de Suport a la Iniciativa Cultural del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya

espectacle musical en català, castellà, anglès i francès

durada aproximada 1h. 20′ sense pausa

Alfonso Vilallonga, Baró de Maldà (sí, ell mateix ens ho explica a l’espectacle) ens proposa, juntament amb 3 actors-cantants i 2 músics, un Cabaret diferent, fortament teatralitzat, amb una interpretació musical impecable i uns números que ultrapassen la burla, per posar-nos davant d’un mirall on el món perd tota solemnitat.

Encadena sense lògica aparent músiques, balls, moments interpretatius descarats o directament pujats de to, lletres d’alt voltatge i autoparòdies, com quan coneixem al primer Baró de Maldà. Tot respira un aire irreverent, decadent com la noblesa mateixa i les històries que ens explica, moltes d’elles d’un erotismoe pujat i el culte a la sensualitat femenina, i encara es permet el luxe de ficar-se en jardins polítics, donant-nos pinzellades de com veu aquesta Catalunya nostra -i seva- en un moment d’esclat patriòtic. I no falten teràpies i terapeutes és clar, cantants d’opera frustrats… tampoc la chanson française, bagatge d’una intel·lectualitat que buscava al nord el que aquí faltava en el seu moment. I al capdavall, també ells són els inventors del cabaret!

Ara, per brillant, la cançó ‘Camino del sur’… si veieu l’espectacle ja sabreu per què!

Si alguna cosa em va grinyolar va ser la cançó inintel·ligible (tot i poder-ne endevinar la picardia) del principi, pel baix volum, interpretat per una esplèndida, per la resta, Elsa Rovayo, que afegeix la força de les seves arrels en un moment flamenc impagable. Però és injust destacar-la a ella, entre tots els intèrprets, que estan força bé. I no vull deixar-me els duets d’Alfonso i Antoni Comas, emocionants.

A mi em va semblar un espectacle particularment brillant, mesurat en els seus ritmes, meravellosament irreverent, fins que es posa, al meu entendre, un pèl transcendent, al final. Però és la marca de fàbrica d’aquest creador irrepetible, que un associa, sense poder-ho evitar, als Dalí, Albert Pla, Pau Riba i tants altres ‘genis extravagants’ que també fan gran la nostra cultura. Busqueu informació sobre ell a Internet, si no el coneixíeu. Val la perna.

Comparteix això:

  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on Facebook (Opens in new window)

Related

Arxivat com a: Crítiques

Entrades recents

  • Crítiques: “El meravellós viatge de la Lea” de Cia. La Banda
  • Crìtiques: “Audioguia per a supermercats en temps de pandèmia” de Cabosanroque, dins del Temporada Alta 2020
  • Crítiques: “T’estimo si he begut” de David Selvas i Empar Moliner
  • Crítiques: “Un tal Shakespeare” de Cascai Teatre-Marcel Tomàs
  • Crònica/crítica del X Torneig de Dramatúrgia Contemporània, al Festival Temporada Alta 2020

Cerca per paraula clau

Aneu al bloc històric Tallers i Espectacles per a Escolars Tallers de ciències Melquíades Vine al Teatre amb Jove Espectacle

SEGUEIX-NOS A

Quina categoria de notícies?

Les darreres notícies

Crítiques

Crítiques: “El meravellós viatge de la Lea” de Cia. La Banda

Crítiques

Crìtiques: “Audioguia per a supermercats en temps de pandèmia” de Cabosanroque, dins del Temporada Alta 2020

Crítiques

Crítiques: “T’estimo si he begut” de David Selvas i Empar Moliner

Crítiques

Crítiques: “Un tal Shakespeare” de Cascai Teatre-Marcel Tomàs

Crítiques, Cròniques

Crònica/crítica del X Torneig de Dramatúrgia Contemporània, al Festival Temporada Alta 2020

Crítiques

Crítiques: “Mon petit souvenir” de La Bleda

Crítiques

Crítiques: “Gran Reserva” de Rhum & Cia.

Crítiques

Crítiques: “Jaleiu” de Guillem Albà i la Marabunta

Crítiques

Crítiques: “Una nit amb el Mag Lari”

Crítiques

Crítiques: “Les aventures del lleó vergonyós” de El Pot Petit

US RECOMANEM QUE ENTREU A:

Recomana.cat

Núvol.com

Tornaveu.cat

Viulafesta.cat

Darreres notícies

VES DIRECTAMENT A

Inici - Mapa web - Termes legals - Quim som - Notícies - El butlletí (històric) - Publicitar-se - Activitats Escolars - Melquíades - Contacte

SEGUEIX-NOS A

@ Copyright - All rights reserved - Jove Espectacle, s.l. 2011-2019 - Josep Maria Viaplana

TROBAN’S A

Jove Espectacle, s.l.
Josep Maria Viaplana
Lloret de Mar
info@jovespectacle.cat
Tel. 609 31 35 01 De 9 a 18 h.
logo whatsapp
Clica a sobre si navegues des d'un smartphone

Fem servir cookies (galetes, en anglès) per a assegurar que donem la millor experiència a l'usuari del nostre lloc web. Si segueixes a la nostra web, entenem que acceptes i hi estàs d'acord.Estic d'acord