Jove Espectacle

  • Inici
    • Què és…?
    • Termes Legals
    • Mapa del web
    • El butlletí
    • Publicar notícies
    • Publicitar-se
  • Escoles
    • Tallers i Espectacles
      • Per Cicles Educatius
        • Educació Infantil – 0-3 anys
        • Educació Infantil – 3-5 anys
        • Cicle Inicial de Primària
        • Cicle Mitjà de Primària
        • Cicle Superior de Primària
        • ESO 1r. Cicle
        • ESO 2n. Cicle
        • Batxillerat i Cicles Formatius
      • Per Àrees/Temes
        • Activitats de ciències
        • Activitats d’Anglès
        • Festa a la Granja – Educació emocional a través del teatre
        • Activitats de dansa
        • Activitats de Música
        • Activitats per als més petits
        • Espectacles de titelles
        • Espectacles teatrals (i de màgia, i de contes, i de…)
    • Serveis que us oferim
    • Jove Cartellera
    • Ciència Melquíades
    • Valoració de l’activitat
  • Melquíades
    • MELQUÍADES, EN REMOT
    • Sobre nosaltres
      • Qui és Melquíades?
      • Josep Maria Viaplana
      • Dossier de premsa
    • Què oferim?
      • Tallers de ciències
      • Tallers participatius
      • Tallers per a mestres
    • Com ho fem?
      • Calendari de disponibilitat
      • Preu
      • Sistemes de pagament
      • Com podeu fer la comanda?
      • Comanda ‘Melquíades’
      • Contacte Escoles
    • Materials
      • Guies didàctiques
      • Fotografies
      • Vídeos
      • Valoració de l’activitat
  • Notícies del nostre portal
    • Crítiques d’Espectacles
    • Cròniques
    • Món Educatiu
      • Educació i ciències
      • Educació i arts escèniques
      • Educació emocional
    • Públic familiar
    • Públic jove
      • Joves Intèrprets
    • Fires i festivals
    • Notícies professionals
      • Entrevistes, articles i reflexions
    • El nostre butlletí (històric)
    • Notícíes Històriques (2011-2019)
  • Contacte

El teatre jove, garantia de qualitat del futur escènic | ara.cat

3 d'abril de 2018 per JMViaplana Deixa un comentari

Els premis Buero posen en valor la professionalitat dels talents emergents teatrals

El teatre jove, garantia de qualitat del futur escènic / MARTÍ SALLÉS / MARIA TORRES

Els membres de La Inestable 21, la companyia de l’Aula Municipal de Teatre de Lleida, descarreguen la furgoneta. Avui s’han traslladat a Múrcia per representar-hi ‘Q’, l’obra amb què l’any passat van guanyar la categoria no escolar dels premis Buero de Teatre Jove de la Fundació Coca-Cola. L’experiència els va permetre viure com seria formar part d’una companyia teatral de caràcter professional. Exactament el mateix que fan avui. “A les set del matí hem carregat la furgoneta, hem fet 600 quilòmetres, hem dinat de menú i ara haurem de muntar, ocupar-nos del maquillatge, enfocar i, en acabar, fer la mateixa feina abans de tornar a casa”, explica Antonio Gómez, director de La Inestable 21, que comprèn membres d’edats entre els 8 i els 20 anys. “La nostra característica principal és que amb els alumnes amb més experiència, que tenen talent i capacitat de treball i que demostren que per a ells el teatre és alguna cosa més que una extraescolar, muntem espectacles de caràcter professional”, assegura. Així és com van presentar ‘Q’ als premis Buero. “Nosaltres creem les peces que representem amb una dramatúrgia pròpia i, per tant, sempre a favor de l’edat que tenen els actors i les actrius perquè el que passa a escena sigui creïble. Totes les obres de La Inestable 21 són de creació pròpia. “Les comencem a treballar a partir d’exercicis i d’improvisacions i quan fem la prova de selecció no és per triar un personatge, sinó per trobar un talent, que és el que ens importa. A partir del talent, creem l’espectacle a mida”, explica Gómez.

‘Q’ va emportar-se el primer premi dels Buero en la fase autonòmica de Catalunya i va repetir guardó en la fase estatal, en una catorzena edició en què hi van participar més de 6.000 joves de 300 grups teatrals de tota la Península. La Inestable 21 té experiència en aquests premis. N’ha sortit premiada en cinc ocasions, els anys 2005, 2006, 2012, 2015 i 2017. “El que tenen de bo aquests premis és que permeten que els joves visquin una experiència molt intensa de convivència amb altres grups teatrals i tinguin l’oportunitat d’actuar en teatres com el Valle-Inclán o el María Guerrero de Madrid, amb totes les condicions d’una companyia professional. Hi ha molts nois i noies que, a partir d’aquí, acaben decidint la seva vocació perquè el que viuen, a nivell emocional, és molt fort”, comenta Gómez.

IMPULS I SUPORT

Els premis Buero, que aquest any arriben a la 15a edició a iniciativa de la Fundació Coca-Cola, van sorgir per donar suport i difusió al treball que fan els grups de teatre jove existents arreu de l’Estat. Hi poden participar joves d’edats compreses entre els 13 i els 21 anys en dues categories: escolar (col·legis i instituts) i no escolar (associacions, universitats, escoles de teatre, etc.), amb grups d’entre dues i trenta persones. La temàtica de les obres presentades és lliure i es pot interpretar en qualsevol de les llengües oficials a l’estat espanyol. Tal com apunten des de la Fundació Coca-Cola, el teatre “és una eina educativa i de transformació eficaç, així com d’empoderament per als nois i noies, que fa que desenvolupin les seves capacitats d’empatia, de responsabilitat i de treball en equip” i, per aquest motiu, amb aquests guardons volen col·laborar a desenvolupar el seu esperit crític perquè esdevinguin “millors ciutadans”.

Hi poden participar joves d’edats compreses entre els 13 i els 21 anys en dues categories: escolar i no escolar

“Hi hauria d’haver més festivals d’aquest tipus, on els joves es poguessin trobar i posar al lloc que li pertoca el teatre jove, perquè sempre en surten coses molt interessants”, afirma Marta García Otín, professora de batxillerat escènic a l’Institut Celestí Bellera de Granollers. Va ser la directora de l’obra ‘Remuc’, una adaptació de ‘Búfal’, de Pau Miró, amb què els alumnes de segon d’aquest centre -amb el nom de Grup Talvolta- van guanyar el segon premi en la categoria escolar a la fase estatal dels Buero 2017. El Celestí Bellera també és un veterà dels Buero, ja que els anys 2012 i 2015 va guanyar els primers premis de la fase estatal. “Em sembla un reconeixement important al teatre de joves, que moltes vegades està menyspreat i es redueix al teatre escolar, on només van els pares i les mares dels que hi actuen. Demostrem que es pot fer teatre amb gent jove i que en pot disfrutar tothom amb una qualitat i un nivell professional. Els Buero, d’alguna manera, ajuden a fer-ho visible”.

“El fet de trobar-nos amb gent d’altres ciutats enriqueix d’una manera brutal els participants, perquè a tots ens uneix el mateix tema: el teatre. Els alumnes poden fer classes amb altres professors, que els introdueixen altres dinàmiques, i poden conèixer actors que els venen a explicar les seves experiències teatrals. Tenir l’oportunitat de fer tot això ja és un premi”, assegura García Otín. I és que els Buero no es redueixen a un certamen que es resol a nivell autonòmic i estatal. Els participants participen en un campus d’hivern amb cursos de formació impartits per professionals del món escènic. De fet, el 10 de febrer es va celebrar a Barcelona el campus d’aquesta edició dels Buero, que va comptar amb una trobada amb l’actriu Mercè Pons i amb tallers destinats tant als més joves com als coordinadors dels grups teatrals que congrega el certamen, impartits, entre d’altres, per Cristina Gámiz, Gerard Clua i Lina Mira.

Source: El teatre jove, garantia de qualitat del futur escènic

Comparteix això:

  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on Facebook (Opens in new window)

Related

Arxivat com a: Joves Intèrprets, Públic jove

Entrades recents

  • Crítiques: “La nostra parcel·la” de Lara Díez Quintanilla
  • Crítiques: “El meravellós viatge de la Lea” de Cia. La Banda
  • Crìtiques: “Audioguia per a supermercats en temps de pandèmia” de Cabosanroque, dins del Temporada Alta 2020
  • Crítiques: “T’estimo si he begut” de David Selvas i Empar Moliner
  • Crítiques: “Un tal Shakespeare” de Cascai Teatre-Marcel Tomàs

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Cerca per paraula clau

Aneu al bloc històric Tallers i Espectacles per a Escolars Tallers de ciències Melquíades Vine al Teatre amb Jove Espectacle

SEGUEIX-NOS A

Quina categoria de notícies?

Les darreres notícies

Crítiques

Crítiques: “La nostra parcel·la” de Lara Díez Quintanilla

Crítiques

Crítiques: “El meravellós viatge de la Lea” de Cia. La Banda

Crítiques

Crìtiques: “Audioguia per a supermercats en temps de pandèmia” de Cabosanroque, dins del Temporada Alta 2020

Crítiques

Crítiques: “T’estimo si he begut” de David Selvas i Empar Moliner

Crítiques

Crítiques: “Un tal Shakespeare” de Cascai Teatre-Marcel Tomàs

Crítiques, Cròniques

Crònica/crítica del X Torneig de Dramatúrgia Contemporània, al Festival Temporada Alta 2020

Crítiques

Crítiques: “Mon petit souvenir” de La Bleda

Crítiques

Crítiques: “Gran Reserva” de Rhum & Cia.

Crítiques

Crítiques: “Jaleiu” de Guillem Albà i la Marabunta

Crítiques

Crítiques: “Una nit amb el Mag Lari”

US RECOMANEM QUE ENTREU A:

Recomana.cat

Núvol.com

Tornaveu.cat

Viulafesta.cat

Darreres notícies

VES DIRECTAMENT A

Inici - Mapa web - Termes legals - Quim som - Notícies - El butlletí (històric) - Publicitar-se - Activitats Escolars - Melquíades - Contacte

SEGUEIX-NOS A

@ Copyright - All rights reserved - Jove Espectacle, s.l. 2011-2019 - Josep Maria Viaplana

TROBAN’S A

Jove Espectacle, s.l.
Josep Maria Viaplana
Lloret de Mar
info@jovespectacle.cat
Tel. 609 31 35 01 De 9 a 18 h.
logo whatsapp
Clica a sobre si navegues des d'un smartphone

Fem servir cookies (galetes, en anglès) per a assegurar que donem la millor experiència a l'usuari del nostre lloc web. Si segueixes a la nostra web, entenem que acceptes i hi estàs d'acord.Estic d'acord