Jove Espectacle

  • Inici
    • Què és…?
    • Termes Legals
    • Mapa del web
    • El butlletí
    • Publicar notícies
    • Publicitar-se
  • Escoles
    • Tallers i Espectacles
      • Per Cicles Educatius
        • Educació Infantil – 0-3 anys
        • Educació Infantil – 3-5 anys
        • Cicle Inicial de Primària
        • Cicle Mitjà de Primària
        • Cicle Superior de Primària
        • ESO 1r. Cicle
        • ESO 2n. Cicle
        • Batxillerat i Cicles Formatius
      • Per Àrees/Temes
        • Activitats de ciències
        • Activitats d’Anglès
        • Festa a la Granja – Educació emocional a través del teatre
        • Activitats de dansa
        • Activitats de Música
        • Activitats per als més petits
        • Espectacles de titelles
        • Espectacles teatrals (i de màgia, i de contes, i de…)
    • Serveis que us oferim
    • Jove Cartellera
    • Ciència Melquíades
    • Valoració de l’activitat
  • Melquíades
    • MELQUÍADES, EN REMOT
    • Sobre nosaltres
      • Qui és Melquíades?
      • Josep Maria Viaplana
      • Dossier de premsa
    • Què oferim?
      • Tallers de ciències
      • Tallers participatius
      • Tallers per a mestres
    • Com ho fem?
      • Calendari de disponibilitat
      • Preu
      • Sistemes de pagament
      • Com podeu fer la comanda?
      • Comanda ‘Melquíades’
      • Contacte Escoles
    • Materials
      • Guies didàctiques
      • Fotografies
      • Vídeos
      • Valoració de l’activitat
  • Notícies del nostre portal
    • Crítiques d’Espectacles
    • Cròniques
    • Món Educatiu
      • Educació i ciències
      • Educació i arts escèniques
      • Educació emocional
    • Públic familiar
    • Públic jove
      • Joves Intèrprets
    • Fires i festivals
    • Notícies professionals
      • Entrevistes, articles i reflexions
    • El nostre butlletí (històric)
    • Notícíes Històriques (2011-2019)
  • Contacte

Crítiques: “IX Torneig de Dramatúrgia Catalana”, segona semifinal (Temporada Alta)

26 de novembre de 2019 per JMViaplana Deixa un comentari

Vist el dilluns 25 de novembre de 2019 a la sala La Planeta de Girona

Torna l’enfrontament teatral més celebrat del festival: el gran combat de la dramatúrgia catalana. Un ring en què els boxejadors substitueixen els punys pel text. El Torneig de Dramatúrgia se celebra per novè any consecutiu i enfrontarà cordialment els textos de vuit dramaturgs d’expressió catalana.

Com cada any, el públic decidirà el millor text de cada combat i el guanyador final.
L’enfrontament s’ha exportat a les Illes Balears, el País Valencià, Madrid o Amèrica del Sud, i entre els premiats de les edicions catalanes anteriors hi ha Jordi Galceran —amb El crèdit, que ara triomfa a París—, Jordi Oriol o Cristina Clemente.

“M’interessa el teatre que emociona. Si pot ser, que barregi drama i comèdia. Si l’espectador, durant la recepció d’una obra, plora a llàgrima viva i també es fa un tip de riure, em sento satisfeta”.

Cristina Clemente
#IXTorneigdeDramatúrgia

Regles

Cada autor ha diposat de dos mesos aproximadament, un període de temps relativament curt, per escriure un text de quaranta cinc minuts.
Una setmana abans del combat s’entrega el text als actors que el llegiran dins del ring, però l’autor no sabrà qui són els seus intèrprets fins el dia en qüestió. A les 4 de tarda del dia de l’estrena es trobaran autor i actors a la Sala La Planeta i podran assajar només 3 hores abans de presentar el text al públic.

Dos textos, dues lectures i quatre actors sense necessitats tècniques. El públic, que no coneix amb antelació qui és l’autor de cada text, ha de votar el que més li agrada dels dos, i el guanyador passa a la següent ronda.
Que comenci l’espectacle. Autors al ring!

MÉS INFORMACIÓ DE L’HISTORIAL I D’AQUESTA EDICIÓ

Fitxa artística

Presentadora: Cristina Clemente
Autors: Marc González de la Varga, Laura Gost, Alejo Levis, Daniel J. Meyer,
Concha Milla, Sílvia Navarro, Adrián Novella i Alícia Serrat
Intèrprets: Cada dilluns es faran públics els actors i les actrius que llegiran
els textos dels dramaturgs participants al torneig
Amb la producció de Temporada Alta

OBRES PRESENTADES EN AQUESTA SEGONA SEMIFINAL:

Goteres – Marc González de la Varga

Interpretat per Rafa Delacroix i Pep Ferrer

Arrel d’unes goteres que té al seu pis, el Pol -un jove i prometedor guionista- coneix el seu veí de dalt, també anomenat Pol, un senyor de 60 anys i en veure coincidències sorprenents de les seves vides, comencen a adonar-se que un i l’altre són el passat i el futur de la mateixa persona.

Un text molt interessant, sobretot la primera part, on es va descobrint tota la trama. Però en perdre la sorpresa, arriba el més interessant, la reflexió que s’ha fet en diverses obres (en aquest cas, la pel·lícula ‘Regreso al futuro’, però podríem posar altres exemples potser més potents, com ‘Terminator’ o fins i tot algun capítol de ‘Star Trek, the next generation’) on aprofundeix en la reflexió sobre si canviant el passat pot canviar-se el futur. I sobretot, quin moment o decisió del passat va ser la que va esguerrar-ho tot. Potser a simple vista és un text senzill, però resulta molt i molt interessant arribar a tractar un tema tan apassionant i profund d’una forma molt entenedora per a un espectre ampli de públic, i no perdre la categoria dramatúrgica que té. I sobretot, la conclusió (ja anunciada en la frase del pare d’ambdós), de que la vida són ‘infinites bifurcacions’, reblant que no és tan important quin o quins fets concrets t’han portat per un camí, sinó qui ets tu i on arribes, precisament per com ets. Interessant conclusió que el romàntic alemany Novalis resumia en poques paraules: ‘Sentiment i destí són dos noms d’una mateixa cosa’.

Per a mi, atenent estrictament a la dramatúrgia, sense cap mena de dubte la millor de les dues….

Matar el pare – Laura Gost

Interpretat per Mercè Martínez i Ernest Villegas

Un diàleg en la consulta d’una psicòloga (o psiquiatra, com es va descobrint més endavant) on un personatge que està com una regadora (genial Ernest Villegas) va filosofant sobre la psique humana, intentant psicoanalitzar a la professional, per després fer-ho amb sí mateix, i acabar descobrint-nos que aquella figura retòrica de ‘Matar al pare’ pot arribar a ser literal en una ment brillant, però malalta al capdavall.

Gran alçada retòrica, tot i que per a mi una mica foc d’encenalls, i la sensació que agradarà a sectors de públic més concrets.

Finalment ha estat la guanyadora del públic (la mecànica d’aquest torneig, que pot recordar diverses experiències, com ara les impros del Teatreneu o l’Assajar és de covards al Tantarantana), i era una sensació que es respirava en sortir de la sala, i que crec que és mèrit de la interpretació inspiradíssima i potent de l’Ernest.

Tanmateix, és un torneig de dramatúrgia.

Del que no hi ha cap mena de dubte és que els dos textos van aconseguir crear una realitat dramàtica sent llegits i sense cap més arma que uns faristols que sostenien els textos i la desbordant interpretació que bons actors i actrius no poden contenir, un cop entren en el personatge i la història.

La sala era plena a vessar, amb un públic militant, i la presentadora, Cristina Clemente, va estar brillant i amb complicitat total amb els assistents, que de fet ja sabien a què venien, cosa que de seguida et fa pensar en què aquest format ha de ser exportat en bé del teatre i de les noves dramatúrgies, i de fet ja passa amb aquest fenomenal ‘torneig’.

Comparteix això:

  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on Facebook (Opens in new window)

Related

Arxivat com a: Crítiques

Entrades recents

  • Què us falta, d’aquí a final de curs? Educació Infantil, Primària i Secundària
  • Crítiques: “La nostra parcel·la” de Lara Díez Quintanilla
  • La XXVa. Mostra de Teatre de Barcelona (Teatre del Raval) ha proclamat els guanyadors
  • Crítiques/Cròniques: “XXVa. Mostra de Teatre de Barcelona”, 2020, Teatre del Raval
  • Crítiques: “El meravellós viatge de la Lea” de Cia. La Banda

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Cerca per paraula clau

Aneu al bloc històric Tallers i Espectacles per a Escolars Tallers de ciències Melquíades Vine al Teatre amb Jove Espectacle

SEGUEIX-NOS A

Quina categoria de notícies?

Les darreres notícies

Escola feta amb cubs
Cicles - Batxillerat/Cicles Formatius, Cicles - Cicle Inicial de Primària, Cicles - Cicle Mitjà de Primària, Cicles - Cicle Superior de Primària, Cicles - Educació Infantil (1-3), Cicles - Educació Infantil (3-5), Cicles - ESO 1r. Cicle, Cicles - ESO 2n. Cicle, Educació emocional, Educació i ciències, Escolars, Secundària

Què us falta, d’aquí a final de curs? Educació Infantil, Primària i Secundària

Crítiques

Crítiques: “La nostra parcel·la” de Lara Díez Quintanilla

Crítiques, Cròniques, Fires i festivals

La XXVa. Mostra de Teatre de Barcelona (Teatre del Raval) ha proclamat els guanyadors

Crítiques, Cròniques

Crítiques/Cròniques: “XXVa. Mostra de Teatre de Barcelona”, 2020, Teatre del Raval

Crítiques

Crítiques: “El meravellós viatge de la Lea” de Cia. La Banda

Crítiques

Crìtiques: “Audioguia per a supermercats en temps de pandèmia” de Cabosanroque, dins del Temporada Alta 2020

Crítiques

Crítiques: “T’estimo si he begut” de David Selvas i Empar Moliner

Crítiques

Crítiques: “Un tal Shakespeare” de Cascai Teatre-Marcel Tomàs

Crítiques, Cròniques

Crònica/crítica del X Torneig de Dramatúrgia Contemporània, al Festival Temporada Alta 2020

Crítiques

Crítiques: “Mon petit souvenir” de La Bleda

US RECOMANEM QUE ENTREU A:

Recomana.cat

Núvol.com

Tornaveu.cat

Viulafesta.cat

Darreres notícies

VES DIRECTAMENT A

Inici - Mapa web - Termes legals - Quim som - Notícies - El butlletí (històric) - Publicitar-se - Activitats Escolars - Melquíades - Contacte

SEGUEIX-NOS A

@ Copyright - All rights reserved - Jove Espectacle, s.l. 2011-2019 - Josep Maria Viaplana

TROBAN’S A

Jove Espectacle, s.l.
Josep Maria Viaplana
Lloret de Mar
info@jovespectacle.cat
Tel. 609 31 35 01 De 9 a 18 h.
logo whatsapp
Clica a sobre si navegues des d'un smartphone