Jove Espectacle

  • Inici
    • Què és…?
    • Termes Legals
    • Mapa del web
    • El butlletí
    • Publicar notícies
    • Publicitar-se
  • Escoles
    • Tallers i Espectacles
      • Per Cicles Educatius
        • Educació Infantil – 0-3 anys
        • Educació Infantil – 3-5 anys
        • Cicle Inicial de Primària
        • Cicle Mitjà de Primària
        • Cicle Superior de Primària
        • ESO 1r. Cicle
        • ESO 2n. Cicle
        • Batxillerat i Cicles Formatius
      • Per Àrees/Temes
        • Activitats de ciències
        • Activitats d’Anglès
        • Festa a la Granja – Educació emocional a través del teatre
        • Activitats de dansa
        • Activitats de Música
        • Activitats per als més petits
        • Espectacles de titelles
        • Espectacles teatrals (i de màgia, i de contes, i de…)
    • Serveis que us oferim
    • Jove Cartellera
    • Ciència Melquíades
    • Valoració de l’activitat
  • Melquíades
    • MELQUÍADES, EN REMOT
    • Sobre nosaltres
      • Qui és Melquíades?
      • Josep Maria Viaplana
      • Dossier de premsa
    • Què oferim?
      • Tallers de ciències
      • Tallers participatius
      • Tallers per a mestres
    • Com ho fem?
      • Calendari de disponibilitat
      • Preu
      • Sistemes de pagament
      • Com podeu fer la comanda?
      • Comanda ‘Melquíades’
      • Contacte Escoles
    • Materials
      • Guies didàctiques
      • Fotografies
      • Vídeos
      • Valoració de l’activitat
  • Notícies del nostre portal
    • Crítiques d’Espectacles
    • Cròniques
    • Món Educatiu
      • Educació i ciències
      • Educació i arts escèniques
      • Educació emocional
    • Públic familiar
    • Públic jove
      • Joves Intèrprets
    • Fires i festivals
    • Notícies professionals
      • Entrevistes, articles i reflexions
    • El nostre butlletí (històric)
    • Notícíes Històriques (2011-2019)
  • Contacte

Crítiques: “L’amic retrobat” al TNC amb direcció de Joan Arqué

7 de desembre de 2019 per JMViaplana Deixa un comentari

Vist el divendres, 6 de desembre de 2019 al Teatre Nacional de Catalunya

Foto: Aureli Sendra

La cèlebre novel·la sobre l’amistat de dos enemics en temps de guerra

L’amic retrobat de Fred Uhlman relata a través de la veu d’un home adult, Hans Schwarz, fill d’una família jueva, la pròpia història d’amistat de fa més de tres dècades amb Konradin Von Hohenfels, fill d’una família aristocràtica de Suàbia. Els nois es coneixen al Karl Alexander Gymnasium d’Stuttgart, l’escola més famosa de Württemberg, i inicien una intensa relació en què comparteixen i conflueixen coneixement, idees, preocupacions i també contradiccions. Inicialment l’amistat es configura al marge de l’enfrontament polític del país però, mica a mica, es veurà enterbolida pels convulsos esdeveniments i la pujada de tensió que es viu a Alemanya a partir de 1933 amb l’ascens del nazisme i l’antisemitisme. Els dos nois no poden viure al marge de les circumstàncies externes que començaran a notar en les seves respectives famílies i que també s’inocularà en la seva amistat provocant la separació definitiva de les seves vides.

El dramaturg Josep Maria Miró ha adaptat aquesta coneguda novel·la de Fred Uhlman, amb clares referències autobiogràfiques de l’autor alemany resident a Anglaterra. En aquesta versió, el relat se centra en tres personatges: Hans adult, Hans jove i Konradin jove.

Foto: Aureli Sendra

Fitxa artística

Autoria Fred Uhlman
Direcció Joan Arqué
Adaptació i dramatúrgia Josep Maria Miró
Amb  Joan Amargós, Quim Àvila i Jordi Martínez
Moviment i assessoria de direcció Carla Tovías
Ajudant de direcció i assessorament dramatúrgic Núria Ramis
Disseny d’escenografia Xesca Salvà
Vestuari Rosa Lugo
Espai sonor Pep Pascual
Projeccions Eloi Ileri
Construcció escenografia Jorba-Miró i Martí Doy
Cap tècnic Xavier Xipell
Direcció de producció Òscar Balcells
Ajudant de producció Maria Tort
Comunicació Núria Olivé – La Tremenda
Administració Mònica Cardús
Producció Teatre de l’Aurora
Amb el suport de Institut Català de les Empreses Culturals
Agraïments Nau Ivanow
Foto: Aureli Sendra

Caldria dir que “l’amistat de dos enemics en temps de guerra” títol de la sinopsi d’aquest magnífic espectacle, no descriu prou bé la història que ens narra. La novel·la curta de Fred Uhlman, autobiogràfica en gran mesura, ens explica (tot i haver-la escrit anys després, adult i lluny de la seva Alemanya) amb ulls d’adolescent, allò tan comú a aquella edat: la descoberta de la vida, de l’amistat, de la identitat pròpia i la del nostre entorn… i de com les ‘coses dels adults’ espatllen el que podria ser la natural relació entre les persones quan neix aquesta amistat.

És important dir que l’autor (i la fantàstica traducció de Dolors Udina Abelló que té cura de no perdre mai la ‘germanitat’ del relat, per contextualitzar-lo) mira de no contaminar-se excessivament de tot el que s’ha dit i sabut posteriorment sobre l’ascens del nazisme, intentant fer un ‘diari’ d’un jove, descrivint la realitat des dels seus ulls. Segurament, la forma més efectiva d’impactar-nos amb una realitat destructora i despietada.

Dit això, la dramatúrgia de Josep Maria Miró respecta escrupolosament el text i el seu esperit original, que resultarà totalment reconeixible als qui el coneguin. Probablement el principal obstacle d’aquesta fidelitat sigui que una part important és narrada, intentant aprofitar els moments on els diàlegs poden convertir-se en escenes purament teatrals, tot i que no tots.

La direcció de Joan Arqué, a més, aprofita diversos moments, com l’execució d’exercicis ‘gimnàstics’ a l’escola i els jocs adolescents dels protagonistes per dotar d’una certa acció el relat, que doni aire i ens permeti respirar entre tanta descripció. Pel que fa als personatges joves (en Hans Schwarz i en Konradin Von Hohenfels, Quim Ávila i Joan Amargós respectivament), tot i que un podria interpretar de la lectura del llibre un cert hieratisme de Konradin, ens resulta certament molt més simpàtic, especialment al ser presentat amb un saxo que ell mateix munta, o en interpretar una part de la música en un piano de casa seva.

La seriositat del Hans adult (perfectament modulat per Jordi Martínez) enfront de l’espontaneïtat dels joves fa avançar el relat, fins que comencem a flairar (i en això no podem evitar els nostres referents sobre el nazisme, i el saber com va acabar tot) la tragèdia que s’acosta, i especialment com la condició de jueu es converteix per a Hans en una càrrega i en un perill davant dels seus veïns i amics de sempre.

La proposta escenogràfica, que ha de transportar-nos a diversos escenaris, que comença amb una blancor i neutralitat insuperables, va prenent color en alguns moments, descobrint-nos els secrets de la ‘part del darrere’. I no podia faltar, en algú de la trajectòria d’en Joan Arqué, l’aparició d’un cap d’os que representa la recarregada decoració de la mansió dels Von Hohenfels, que esdevindrà un capgròs puntualment.

Si per a algun públic és recomanable aquest espectacle, ben trenat (tot i les descrites dificultats de convertir una novel·la en una dramatúrgia) i que fa que hi entrem del tot fins a la resolució final, són els joves. Perquè la mirada és de dos joves i perquè les seves lliçons, tot i que són per a qualsevol, són especialment necessàries en uns temps -els actuals- que recorden de moltes formes aquells turbulents anys 30 d’Europa.

Comparteix això:

  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on Facebook (Opens in new window)

Related

Arxivat com a: Crítiques

Entrades recents

  • Què us falta, d’aquí a final de curs? Educació Infantil, Primària i Secundària
  • Crítiques: “La nostra parcel·la” de Lara Díez Quintanilla
  • La XXVa. Mostra de Teatre de Barcelona (Teatre del Raval) ha proclamat els guanyadors
  • Crítiques/Cròniques: “XXVa. Mostra de Teatre de Barcelona”, 2020, Teatre del Raval
  • Crítiques: “El meravellós viatge de la Lea” de Cia. La Banda

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Cerca per paraula clau

Aneu al bloc històric Tallers i Espectacles per a Escolars Tallers de ciències Melquíades Vine al Teatre amb Jove Espectacle

SEGUEIX-NOS A

Quina categoria de notícies?

Les darreres notícies

Escola feta amb cubs
Cicles - Batxillerat/Cicles Formatius, Cicles - Cicle Inicial de Primària, Cicles - Cicle Mitjà de Primària, Cicles - Cicle Superior de Primària, Cicles - Educació Infantil (1-3), Cicles - Educació Infantil (3-5), Cicles - ESO 1r. Cicle, Cicles - ESO 2n. Cicle, Educació emocional, Educació i ciències, Escolars, Secundària

Què us falta, d’aquí a final de curs? Educació Infantil, Primària i Secundària

Crítiques

Crítiques: “La nostra parcel·la” de Lara Díez Quintanilla

Crítiques, Cròniques, Fires i festivals

La XXVa. Mostra de Teatre de Barcelona (Teatre del Raval) ha proclamat els guanyadors

Crítiques, Cròniques

Crítiques/Cròniques: “XXVa. Mostra de Teatre de Barcelona”, 2020, Teatre del Raval

Crítiques

Crítiques: “El meravellós viatge de la Lea” de Cia. La Banda

Crítiques

Crìtiques: “Audioguia per a supermercats en temps de pandèmia” de Cabosanroque, dins del Temporada Alta 2020

Crítiques

Crítiques: “T’estimo si he begut” de David Selvas i Empar Moliner

Crítiques

Crítiques: “Un tal Shakespeare” de Cascai Teatre-Marcel Tomàs

Crítiques, Cròniques

Crònica/crítica del X Torneig de Dramatúrgia Contemporània, al Festival Temporada Alta 2020

Crítiques

Crítiques: “Mon petit souvenir” de La Bleda

US RECOMANEM QUE ENTREU A:

Recomana.cat

Núvol.com

Tornaveu.cat

Viulafesta.cat

Darreres notícies

VES DIRECTAMENT A

Inici - Mapa web - Termes legals - Quim som - Notícies - El butlletí (històric) - Publicitar-se - Activitats Escolars - Melquíades - Contacte

SEGUEIX-NOS A

@ Copyright - All rights reserved - Jove Espectacle, s.l. 2011-2019 - Josep Maria Viaplana

TROBAN’S A

Jove Espectacle, s.l.
Josep Maria Viaplana
Lloret de Mar
info@jovespectacle.cat
Tel. 609 31 35 01 De 9 a 18 h.
logo whatsapp
Clica a sobre si navegues des d'un smartphone