El departament de ciències del Col·legi Pirineu d’Andorra, a través del seu cap, Carlos Moreno, ens explica mitjançant experiments temes relatius a la física, la química i les matemàtiques.
Ells organitzen les sessions ‘Pensa en ciència’, que periòdicament convoquen públics de totes les edats a La Massana, i també acudeixen, amb gran èxit, a multitud de fires i encontres de didàctica científica.
El format acostuma a ser una exposició, amb demostracions d’experiments, on eventualment col·labora algun membre del públic. Poden realitzar-se per a grups de fins a 150 alumnes, segons el taller.
També disposen de sessions especials per a mestres.
Pots veure el seu Facebook a: https://www.facebook.com/pensa.enciencia
L’activitat és en llengua castellana.
Els tallers que us oferim són:
1. Un globo, dos globos, tres globos.
Experiències realitzades amb globus per tractar diferents aspectes de les lleis físiques, des de forces, absorció de calor, pressió atmosfèrica, càrregues elèctriques, etc.
Públic: Ed. Infantil i Primària. (Les explicacions s’adapten a cada etapa).
Format: Experimentació.
2. Química, esa gran desconocida.
Experiències realitzades en l’àmbit de la química, on tractem temes com: propietats dels polímers, fluorescència i fosforescència, creació de miralls mitjançant reaccions químiques, canvis de color per oxidació i reducció, canvis de color per propietats d’àcids i bases, explosions de farina de blat, submergir un mòbil o tablet en una aigua molt especial que no condueix el corrent elèctric, etc …
Públic: Primària, ESO i Batxillerat/FP (Les explicacions s’adapten a cada etapa).
Format: Experimentació.
3. La electricidad está loca.
Experimentació amb processos derivats de l’electricitat. Utilitzem un generador de Van der Graaf per aconseguir voltatges de 200.000 volts i amb això encendre tubs fluorescents en les mans dels participants, pèls que es posen de punta, descàrregues elèctriques de 10 cm…
Públic: Primària, ESO i Batxillerat/FP (Les explicacions s’adapten a cada etapa).
Format: Experimentació.
4. Acción, reacción, repercusión.
Com es dissenya un coet? Podem estudiar el tercer principi de la dinàmica dissenyant coets amb materials casolans molt senzills? Per descomptat que sí! Genial taller on les bossetes de te volen soles i les ampolles tenen vida pròpia.
Públic: Primària i ESO.
Format: Experimentació.
5. Ciencia de andar por casa.
Experiments realitzats amb coses que tenim a casa cada dia (globus, raquetes, alcohol, gots, aigua, acetona, etc …). Els experiments són molt sorprenents i toquem molts aspectes de la física i la química.
Públic: Totes les etapes. (Les explicacions s’adapten a cada etapa).
Format: Experimentació.
6. Magia matemática.
Trucs matemàtics d’endevinació que deixaran amb la boca oberta al públic en general.
Públic: ESO i Batxillerat/FP.
Format: Xerrada participativa.
7. Esto, sí que es frío.
Experiències amb nitrogen líquid a 196 ° sota zero, que ens mostraran les propietats de la matèria a baixes temperatures, farem gelat in situ, congelarem flors, pilotes, etc, i veurem com la resistència elèctrica disminueix amb la temperatura. També menjarem galetes a -196° C i veurem la seva reacció amb l’aigua calenta. Si la sala ho permet farem una explosió controlada.
Públic: Totes les etapes.
Format: Experimentació.
8. Nada es lo que parece
Bateria d’experiments on els sentits i la intuïció no ens ajuden molt. Sempre passen coses sorprenents. Òptica, magnetisme, dinàmica de forces, conductivitat elèctrica, polímers, etc, tots aquests conceptes en atractius experiments.
Públic: Primària, Secundària i Batxillerat.
Format: Experimentació.
9. Curiosidades de la Tabla Periòdica:
“La sociedad es un ente cambiante, dinámico, que evoluciona y se adapta al entorno como los seres vivos a los distintos ecosistemas. Y el aprendizaje, como parte fundamental de la misma, ha de ser el motor del cambio que genere en los estudiantes la curiosidad y el placer de aprender. La tabla periódica nos brinda la posibilidad de adentrarnos en historias de guerras que cambiaron el mundo, en ficciones literarias basadas en propiedades químicas, envenenamientos de personajes del mundo de la música, la ciencia o las artes. Tomando como base la tabla periódica, puede explicarse la historia de la humanidad. Y, además, puede hacerse de manera que los estudiantes aprendan a amar la química” (Carlos Moreno) PRESENTACIÓ DE L’ACTIVIAT PER A DOCENTS
Públic: Secundària i Batxillerat.
Format: Conferència amb audiovisual.