Presentació 2.0 de la CTIC a l'Institut del Teatre

 

Publicat per Teresa Bruna (Teatralnet) 25/10/2011 – Teatralnet Notícies

Aquesta temporada podria passar a la historia com la de La unió fa la força, una frase que hem sentit ja un munt de vegades des de l’inici i que és tot un plantejament de intencions. Avui l’hem tornat a sentir. L’han pronunciat els representants de la nova Coordinadora de Teatres Independents de Catalunya (CTIC), recentment constituïda.

Com sigui que la composen teatres de fora de Barcelona (de moment, Sala Trono de Tarragona; Teatre de Ponent, Granollers, Sala La Planeta, Girona i Teatre de l’Aurora, Igualada) han proposat una presentació als mitjans ben singular: des de l’Auditori de l’Institut del Teatre s’ha connectat amb la Sala Trono, on es feia la roda de premsa en directe, mentre Igualada, Girona, Granollers i Barcelona la seguíem per vídeo conferència i fèiem les preguntes per tweeter. S’ha escollit la trono per a la retransmissió per ser la seu del director del CTIC, Oriol Grau. També hi ha estat presents Frederic Roda, del Teatre Ponent (vicepresident), Pere Puig de La Planeta (Tresoreria), Òscar Balcells (Secretaria) i Joan Negrié, director artístic de la Trono.

La CTIC sorgeix d’un circuit no formal que s’ha anat formant de manera natural a partir de la COSACA (Coordinadora de les Sales Alternatives de Catalunya). La COSACA procedia de la COSABA (Coordinadora de les Sales Alternatives de Barcelona), que va canviar el nom en incorporar sales alternatives de fora la ciutat. Aquestes sales han creat les seves pròpies sinergies en posar-se d’acord per l’exhibició d’espectacles procedents de grups emergents i d’altres sempre fora dels circuits comercials i en coincidir en molts dels seus objectius. Mentrestant, a Barcelona, tres teatres es donen de baixa de la COSACA per emprendre camí en solitari. A partir d’aquest moment neix la CTIC com organisme totalment independent dels teatres de Barcelona encara que oberts a qualsevol proposta compatible amb els estatuts.

Pel que fa als objectius comuns: Compartim proveïdors de tota la geografia catalana però, a més, tenim tots la voluntat d’oferir teatre com a servei públic a sales de petit i mitjà format. La unió fa la força perquè amplifica la nostra veu i fa més gran el nostre poder de negociació. Aquesta roda de premsa 2.0 vol simbolitzar també la nostra voluntat de territorialitat, puntualitza Oriol Grau, que passa tot seguit a informar de les xifres d’ocupació d’aquests quatre importants teatres la temporada passada: Les sales de la Coordinadora va acollir la passada temporada a més de 32.000 espectadors de 486 funcions i 14 produccions, que han fet ja 490 representacions en diferents gires.

Les quatre sales són de caràcter privat i estan inscrites a l’ADETCA. Frederic Roda constata que Ens sentim hereus d’aquell Teatre Independent de Catalunya i també de les Sales Alternatives.

Un dels projectes de la CTIC és albergar i donar visibilitat als espectacles procedents de la Beca desperta, organitzada per la Nau Ivanow i l’agència de comunicació Aportada. En aquesta mateixa línia s’estan acabant d’ultimar els detalls per col•laborar també amb l’Institut del Teatre i exhibir els treballs de fi de carrera dels alumnes de diverses especialitats. L’Insittut és un proveïdor de continguts que s’ha d’aprofitar, assegura roda.

La presentació va concloure amb una crida d’Oriol Grau a totes les sales que creuen que tenen aquesta sensibilitat d’unir-se a la CTIC amb la il•lusió de tenir una xarxa per tot el territori: Voldríem que determinats artistes tinguin el teatre assegurat i se’ls acabi aquella resposta de Ningú no ens fa cas, només per ser emergents, sense que ni tan sols els valorin la qualitat, va dir. Una d’aquestes sales podria ser ben aviat la Miguel Hernández, de Sabadell.

L’experiència de la conferència va ser pràctica en el sentit d’estalviar molts desplaçaments. I, malgrat algunes dificultats amb el so, la visió va ser perfecta. Al punt que vaig detectar una fotografia del meu amic el poeta i cantant Bernardo Cortés, a la porta de la sala, junt amb altres artistes. Sens dubte un homenatge del seu amic també, l’Oriol Grau, a qui Bernardo s’estima molt.

Teatralnet Notícies: Presentació 2.0 de la CTIC a l’Institut del Teatre

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*