Vuit organitzacions de Espanya, Grècia, Itàlia i Romania reunides a Barcelona, ??han presentat el model de ciutat per millorar els serveis d’orientació acadèmica i professional per reduir l’abandonament escolar prematur.
Més d’un centenar de persones, representants i membres dels serveis municipals d’educació de la demarcació de Barcelona, ??empreses i professionals de l’àmbit de l’orientació acadèmica i professional, han participat en la conferència sobre “Ciutats Orientadores – Guiding Cities”. El projecte, cofinançat pel Programa Erasmus+ de la Unió Europea, té com a finalitat desenvolupar un model de ciutat orientadora i dissenyar eines de planificació estratègica i avaluació.
L’objectiu principal d’aquest projecte europeu, que compta amb la participació d’organitzacions de quatre països (Espanya, Grècia, Itàlia i Romania), és contribuir a millorar els serveis d’orientació i reduir l’abandonament escolar prematur. El projecte Guiding Cities, coordinat per l’Institut DEP, i que compta amb la participació de la Diputació de Barcelona, ??promou la col·laboració entre els diferents agents implicats en l’àmbit de l’educació i l’orientació acadèmica i professional.
El projecte ha permès que agents molt diversos (administració pública, centres educatius, empreses i associacions) treballin conjuntament per a la millora dels serveis d’orientació. Totes les organitzacions i participants en el projecte han valorat positivament les eines per reflexionar, estructurar, millorar i donar visibilitat als serveis d’orientació. Una de les principals afirmacions durant la conferència internacional ha estat que el model elaborat de Guiding Cities posa al centre de les polítiques i estratègies d’orientació a la persona. A més, es constata la necessitat de construir ciutats més orientadores, que donin suport de manera integral a totes les persones en la seva construcció de vida i professional.
La jornada ha servit per dissenyar i posar en funcionament accions per enfortir i donar visibilitat a l’important paper que té l’orientació acadèmica i professional en la lluita contra l’abandonament escolar. Una de les accions que es posaran en funcionament és la creació del Premi Educaweb a la ciutat orientadora. Aquest certamen servirà per reconèixer les millors estratègies i implementacions de projectes d’orientació acadèmica i professional vinculades a una ciutat de qualsevol punt del món i amb la implicació de diferents agents.
L’elaboració d’un model de ciutat orientadora
Amb el títol “Ciutats Orientadores: millorant conjuntament els serveis d’orientació”, la conferència internacional de Barcelona ha servit per compartir els resultats obtinguts al llarg del projecte. La jornada, organitzada a l’Escola Industrial de Barcelona, ??el dijous 7 de juliol, ha tancat el projecte iniciat fa dos anys, i ha servit per presentar el model de ciutat orientadora i el conjunt d’eines d’anàlisi, seguiment i avaluació comparativa dels serveis d’orientació en contextos locals.
El projecte de Ciutats Orientadores – Guiding Cities s’ha desenvolupat a partir de cinc línies de treball: l’anàlisi de les accions d’orientació als quatre països i la generació d’un informe de balanç; el desenvolupament d’un model de ciutat orientadora per dibuixar el mapa d’accions, actors i necessitats d’orientació de la comunitat; la identificació i selecció de pràctiques de referència amb l’objectiu de realitzar una base de dades; el desenvolupament d’una eina d’autodiagnòstic i planificació estratègica sobre l’orientació acadèmica i professional; i el test del model i l’eina de ciutat orientadora, amb l’elaboració d’un manual d’ús per a la seva aplicació.
Organitzacions participants de quatre països europeus
L’associació de ciutats orientadores està formada per vuit organitzacions de quatre països: Espanya, Itàlia, Romania i Grècia. En concret, en el projecte Guiding Cities han treballat conjuntament per impulsar un model de ciutat orientadora: l’Institut DEP i la Diputació de Barcelona (Espanya), el Centre Studi Pluriversum i l’empresa Mediaera (Itàlia), l’Institute of Educational Sciences i el Center for Education and Professional Development – Step by Step (Romania), l’organització Ison Psychometric i el centre de formació Gymnasium of Thrakomakedones (Grècia).
Les organitzacions sòcies del projecte Guiding Cities proporcionen la investigació, la capacitació i els serveis d’orientació de centres educatius. Els socis participants en el projecte han estat seleccionats en base a les seves experiències i habilitats, així com per la seva influència en l’àmbit de l’orientació acadèmica i professional a nivell local, provincial, nacional i europeu.
Web del projecte Guiding Cities:
www.guidingcities.eu
Més informació a:
www.educaweb.cat
www.dep.net