Vistos el dilluns, 26 de juny de 2017 a la Nau Ivanow de Barcelona
Durant dues setmanes, en dilluns i dimarts, els microespectacles guanyadors del Píndoles 2017 passen per 4 sales barcelonines (Maldà, Tantarantana, Nau Ivanow i Flyhard) però, fidels a la filosofia del festival, no a l’escenari sinó a diversos espais alternatius. En el cas de la Nau Ivanow, va ser al pati, el terrat, les oficines i una sala acomodada exprofeso per a la ocasió. Aquest concepte tan innovador, que tot just acompleix 3 anys, ja forma part del paisatge artístic de la ciutat, donant carta de naturalesa al microteatre, com a forma de sortida de nous (o no tant) talents de la dramatúrgia, la direcció i la interpretació teatrals. Llarga vida!
El primer muntatge va ser el guanyador del premi del públic, i els altres tres, el del jurat, sense cap ordre de preeminència.
RODEO ROAD
Estiu de 1943. Chadds Ford, Pennsylvania. Lucille i Martin esperen en un bosc prop d’una granja. Com àngels anunciadors, són els portadors d’una notícia molt important; però els àngels ni de lluny tenen tants dubtes. Una de les obres més icòniques del pintor Andrew Wyeth cobra vida en aquest retrat del cor dels Estats Units durant la Segona Guerra Mundial.
Dramatúrgia i direcció: David Bo.
Intèrprets: Berta Pipó i David Bo
Vestuari, cartell i fotografies: Marina Prats
Producció, ajudant de direcció i teaser: Elena Sánchez
Música teaser: Tirant lo Beat
Companyia La Meybes.
Gènere: Drama.
Un noi i una noia, apareixen a un turó sobre d’un poble de mig oest americà, on s’està celebrant un rodeo tradicional, com tants i tants. Però ells han vingut per una altra raó. Es miren els vilatans, especialment la família d’un amic seu, amb aquella sensació de poder i de neguit alhora de qui sap una cosa important que saben que canviarà la vida en uns instants de la gent que s’acosta pel camí, ignorants d’un esdeveniment en el que han participat. Hi ha temps per la conversa, per un cigarret, per canviar-se una camisa que resulti més adient a la notícia que porten.. i sobretot de xerrar. Xerrar de com és o era el seu amic, de quina relació tenien tots dos, i en quina mesura han influït en el desenllaç que ara han de comunicar.
El text ens va donant pistes sobre quin és aquest gran secret que està a punt de revelar-se. Amb un aire entre distanciat i resignat que a mi em recordava alguna peça de l’absurd de Harold Pinter, potser aquest anar desvetllant no té la força que hauria de tenir, en part perquè ja intuïm de què va i no es reserva cap sorpresa pel final, en part perquè la interpretació (i probablement la direcció) ens suggereix una indolència en els dos personatges que no sé si reflecteix el dolor que es pot veure darrera d’alguna de les frases, especialment de la Lucille, abans del desencadenament, que hem d’imaginar perquè l’obra acaba just uns segons o minuts abans que es produeixi.
L’obra vol estar inspirada en la pintura del singular Andrew Wyeth, el pintor del les granges i paissatges del centre i sud nord-americans, probablement en pintures com aquesta o semblants.
L’INCREÏBLE HOME BALA
La meva gestació va durar el que dura un esternut de primavera, i quan els familiars rebien la notícia del meu naixement jo ja em graduava. Des de llavors sempre he estat precoç de mena, i després d’una vida plena d’esdeveniments fugaços i vertiginosos, vaig resignar-me a la velocitat del meu fat. Però el que ignorava és que hi havia una cosa que em podia fer frenar: l’amor. Senyores i senyors, passin i vegin; la meva història és tan veloç, que si més no, els asseguro que no els faré perdre el temps!
Dramatúrgia: Ariadna Pastor.
Direcció: Ariadna Pastor i Adrià Aubert.
Ajudant de direcció: Laia Pastor.
Intèrpret: David Anguera.
L’atzar, o el fat, han volgut que precisament el dia de la funció, l’actor que la representa (doncs és un monòleg) no hagi pogut venir a la funció a causa d’un petit accident.
Tot i això, també ens ha donat l’oportunitat de que l’inconvenient es salvés amb la lectura del text. davant d’un faristol, per part de l’autora, la també actriu Ariadna Pastor. No puc comparar al no haver vist la versió ‘original’, però sentir els textos teatrals dits -i interpretats- pel mateix/a autor/a, que a més sap interpretar, és un privilegi rar, i per a mi sempre complaent. Ningú més que ella sap què li va passar pel cap mentre escrivia el text, quines imatges volia que ens forméssim a la imaginació els espectadors, i sobretot he gaudit com, quan un acte teatral està tan lligat a un imprevist, és quan sol sortir una energia especial que fa que qualsevol avorrida previsibilitat quedi descartada. Ho diu amb altres paraules Eduardo De Filippo al pròleg de ‘L’art de la comèdia‘.
Pel que fa al text, que a mi em remet a l’imaginari inconfusible de Pere Calders, ens descriu la vida d’algú que la viu tan ràpid que no li dóna temps de gaudir-la. En una cascada constant de despropòsits, ens narra com el futur li arriba abans de l’inici de cada situació vital, o com s’avança tant als esdeveniments que de vegades arriba molt abans que es desencadenin, com en un determinat moment que va a una cita amb una noia i, es troba una embarassada que porta dins la que serà la noia que ha de conèixer. Perquè ens fem una idea. Metàfora o no dels temps moderns i apressats que ens toca viure, la viva imaginació que ha donat lloc a la faula, ja de per sí ens obre noves perspectives de la realitat.
Aleshores, conèixer algú que viu a la seva velocitat, li trastoca tant el seu món que baixa a una humanitat lenta, si tu vols avorrida, però que té l’encert de saber apreciar. Com aquells Déus de l’Olimp que per amor renunciaren a la seva immortalitat, o l’anacromisme temporal del Benjamin Button. Amor, tot s’ha de dir, que encalça amb empeny el nostre protagonista però que mai no atrapa, tot i que ja li ha deixat un impagable regal.
En resum, un text d’alçada literària indiscutible, i una funció que, més que mai, referma el tòpic teatral d’irrepetible.
JOCS PERILLOSOS
Podria dir-se que és la primera cita d’una parella, tot i que ningú ho afirmaria amb contundència. Els seus noms varien, les seves professions no queden clares, hi ha una familiaritat estranya impròpia d’aquestes trobades i la conversa va a la deriva intentant trobar un port que els pugui salvar. Tot i això, ell i ella seguiran. Seguiran fins al final.
Dramatúrgia i direcció: Lara Díez Quintanilla.
Intèrprets: Ivan Padilla i Lara Díez.
Productora: LA VOLCÀNICA.
Agraïments: Bernat Llaberia, Ramon Bonvehí i Dani Ledesma.
Gènere: Drama.
Sembla mentida que en 15 minuts es puguin dir tantes coses sobre un tema tan delicat com la relació de parella, i que passin tantes coses. Assistim a l’intent de salvar una parella i alhora al primer encontre d’una cita a cegues. A confessions inimaginables, que en alguns moments no sabem ben bé si són fruit d’un joc teatral ‘amateur’ o d’una descarnada veritat que els personatges s’havien empassat, però que lluita per sortir. Les relacions que no funcionen, l’esperança de trobar alguna cosa que ens torni a donar la vida a través de l’altre. Sí, tot això i alguna cosa que em deixo.
La Lara Díez, que porta ja una bona carrera (juntament amb la teatral i televisiva) en això dels ‘curts’ de teatre, com ara ‘Notícies del futur‘ del Píndoles del 2016, o el ‘amor.com‘ als Microteatres Barcelona de fa un més d’un any, aixeca el llistó, i encara que la versemblança i el desvergonyiment de les situacions que planteja ens arrenquin algun somriure, en realitat ens identifica en l’etern tema de l’amor i el desamor. Signa el text, la direcció i la interpretació esplèndida (i s’ha de dir, igual de bona de l’Ivan Padilla) en un entorn que pensaven que seria un obstacle (la terrassa de la Nau Ivanow) però que el seu ofici han convertit en avantatge, forçant-los a deixar un to massa intimista, i provocar-nos aquella petita vergonya culpable d’entrar sense permís en la intimitat d’una parella sincerant-se a casa.
Un resultat molt reeixit, que sorprèn de principi a fi.
HAPPY BIRTHDAY JAMIE LOVE
Un cor trencat. Una decisió dràstica, sense retorn.
Una trucada inesperada: Sleep Quiet Assegurances.
Un retrobament fora de tota regla.
Mai menyspreïs la trucada d’un centre d’atenció telefònica…
Dramatúrgia: Jordi Diamant.
Direcció: Joaquin Daniel.
Intèrprets: Carlos Conde i Diana de Guzman.
Gènere: Comèdia.
Un home deprimit i sol, és a punt de fer una barbaritat de la qual no podrà fer-se enrere.
Sona el telèfon, i la conversa amb una teleoperadora (amb aquella cantarella tan odiosa), paradoxalment, li canvia la visió (o li esborra) sobre els motius que l’han dut a la desesperació: l’abandó per part de la seva parella, que creu que mai podrà superar.
La història se’ns fa interessant a mesura que avança, i sobretot com aquesta trucada li fa reviure moments més feliços de la seva vida. Tanmateix, la interpretació de l’obra té un handicap fonamental: confondre realisme o baix estat d’ànim amb un baixíssim volum de veu de tots dos intèrprets, i una dicció millorable, que dificulten accedir a tots els racons del text i de la situació mateixa dels personatges. I clarament això passa a tots dos, en un entorn de pocs espectadors i un espai petit.
Malgrat tot, és un cant a l’esperança, i sobretot la constatació que la teva vida pot canviar en un instant gràcies/per culpa d’una trucada inesperada. I en aquest cas és per a bé.