Crítiques: “T’estimo si he begut” de David Selvas i Empar Moliner

Vist el divendres, 11 de desembre de 2020 al Teatre Municipal de Girona dins del Festival Temporada Alta

Un còctel espurnejant i explosiu agitat per les paraules d’Empar Moliner i les notes d’Andreu Gallén

COMÈDIA MUSICAL  – RELACIONS DE PARELLA – TEATRE I LITERATURA

Fa 25 anys, Dagoll Dagom va estrenar un dels seus muntatges més celebrats: Todio, amor meu, umusical amb cançons de Cole Porter i contes de Dorothy Parker. Aquesta combinació de literatura irònica i música torna ara amb lescriptura punyent dEmpar Moliner i les composicions dAndreu Gallén, autor també de la partitura de Maremar, lanterior producció de Dagoll DagomTestimo si he begut és una comèdia amb cançons històries esbojarrades, plena de personatges no gens carismàtics, no gens agraciats i potser una mica còmics, que reuneix, a més, el talent de T de Teatre i La Brutal, tots dirigits per David Selvas.  

  • Espectacle en català – Durada: 1 h 45 min

FITXA ARTÍSTICA

  • Autoria: Empar Moliner 
  • Direcció: David Selvas 
  • Intèrprets: David Bagés, Mamen Duch, Mercè Martínez, Marta Pérez, Carme Pla, Rosa Gàmiz i Ernest Villegas
  • Escenografia: Alejandro Andújar
  • Vestuari: Maria Armengol 
  • Il·luminació: Jaume Ventura 
  • Direcció musical i música original: Andreu Gallén 
  • So: Roger Ábalos 
  • ProduccióDagoll Dagom, La Brutal i T de Teatre 
  • testimosihebegut.com 

Obviaré tot el que s’ha dit d’aquesta obra, o més aviat el que s’ha dit però no diu res: que si Dagoll Dagom, que si T de Teatre, que si La Brutal… jo m’estimo més, en aquest moment, narrar el que com a espectador nu d’aquests precedents em va semblar l’obra. 

El títol i les imatges mateixes indueixen a crear-se unes expectatives sobre com i de què anirà que aviat es veuen com a irreals, com si el títol s’hagués creat abans de començar a escriure l’obra, i no pot ser així, perquè el conjunt són un seguit d’històries que ja existien prèviament, posades sobre un fil argumental que serveix com a recipient, no com a conductor.

Per dir-ho amb un símil arquitectònic, els maons dels quals està fet l’edifici són sòlids i valuosos, un seguit d’històries carregades d’humanitat, i amb una de les qualitats més grans que pot tenir una història, com és retratar l’essència humana dels que mai no seran famosos ni recordarà la història: la gent corrent.

Històries, per exemple, del que està tan insanament enganxat a la seva parella, i que ho accepta tot, tret de les discussions. Dels pares d’un infant que pateix bulling, a través de la seva denúncia a una comissaria dels Mossos, de la història d’una parella que es coneix a través d’una web de relacions, ell a l’atur, ella treballant en la neteja, que inicia un procés per a superar-se que s’estavella dramàticament. Els que es coneixen en un sopar d’empresa i que ens mostren l’ascendència, clímax, decadència i final d’una relació de parella, i un llarg etcètera.

Aquests maons estan units per un ‘ciment’ consistent en números musicals, ben executats per actors i actrius, alguns dels quals no provenen del cantar i ballar, però que amb el seu talent i simpatia els converteixen en alegres i entranyables, tot sobre un fons que -suposo que per a igualar el nivell de mediocritat dels personatges que es van retratant- esdevé un lloc tan prosaic com un Bingo. La veritat és que penso que localitzar-ho aquí ha estat la part menys reeixida de la història. No percebo que el lloc ajudi en res al sorgiment i evolució de les històries, tot i que sí que sigui un lloc que puguin freqüentar protagonistes com ells i elles.

El millor de tot és el gran nivell de les escenes, de tots els i les intèrprets, i la direcció actoral, enviant-nos reflexions sobre les penes i alegries dels mortals de cada dia, i poso especial atenció a les actrius, cadascuna d’elles protagonista principal d’algun dels moments, i del David Bagés, capaç de composar un parell -al menys- de personatges tan reals que no tan sols et recorden a gent que coneixes, sinó a alguna faceta de tu mateix.

En resum, un bon espectacle, que fa allò tan valuós com anar del drama a la comèdia per a explicar-nos històries reals, o si més no realistes, que per a mi hagués estat més rodó triant un altre ‘ciment’ o localització d’històries que, al capdavall, li són dramatúrgicament alienes.

Tot i amb això, una exhibició de talent teatral d’una autora, un director i un grup extraordinari d’actors i actrius.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*