Jove Espectacle

  • Inici
    • Què és…?
    • Termes Legals
    • Mapa del web
    • El butlletí
    • Publicar notícies
    • Publicitar-se
  • Escoles
    • Tallers i Espectacles (Tots)
      • Per Cicles Educatius
        • Educació Infantil – 0-3 anys
        • Educació Infantil – 3-5 anys
        • Cicle Inicial de Primària
        • Cicle Mitjà de Primària
        • Cicle Superior de Primària
        • ESO 1r. Cicle
        • ESO 2n. Cicle
        • Batxillerat i Cicles Formatius
      • Per Àrees/Temes
        • Activitats de ciències
        • Activitats d’Anglès
        • Festa a la Granja – Educació emocional a través del teatre
        • Activitats de dansa
        • Activitats de Música
        • Activitats per als més petits
        • Espectacles de titelles
        • Espectacles teatrals (i de màgia, i de contes, i de…)
    • Serveis que us oferim
    • Ciència Melquíades
    • Demana Informació i Preus
    • Valoració de l’activitat
  • Melquíades
    • MELQUÍADES, EN REMOT
    • Sobre nosaltres
      • Qui és Melquíades?
      • Josep Maria Viaplana
      • Dossier de premsa
    • Què oferim?
      • Tallers de ciències
      • Tallers participatius
      • Tallers per a mestres
    • Com ho fem?
      • Calendari de disponibilitat
      • Preu
      • Sistemes de pagament
      • Com podeu fer la comanda?
      • Comanda ‘Melquíades’
      • Contacte Escoles
    • Materials
      • Guies didàctiques
      • Fotografies
      • Vídeos
    • Demana Informació i Preus
    • Valoració de l’activitat
  • Notícies del nostre portal
    • Crítiques d’Espectacles
    • Cròniques
    • Món Educatiu
      • Educació i ciències
      • Educació i arts escèniques
      • Educació emocional
    • Públic familiar
    • Públic jove
      • Joves Intèrprets
    • Fires i festivals
    • Notícies professionals
      • Entrevistes, articles i reflexions
    • El nostre butlletí (històric)
    • Notícíes Històriques (2011-2019)
  • Contacte

Crítiques: “Mare de sucre” de Clàudia Cedó

28 d'abril de 2022 per JMViaplana Deixa un comentari

Vist el diumenge, 24 d’abril de 2022 al Teatre de Lloret de Mar.

SINOPSI

La història d’una noia amb discapacitat intel·lectual que vol ser mare i ha de confrontar-se amb la incomprensió de la seva comunitat

La Cloe té vint-i-set anys, discapacitat intel·lectual i un desig dins les entranyes des de petita. La incomprensió de la seva família, la fundació on viu i la seva comunitat la durà a una lluita pels seus drets sense precedents, a una rebel·lió maldestra contra una situació injusta que li ha arravatat el poder de decisió del seu propi cos. La Cloe s’enfrontarà a la llei dels homes per aconseguir el seu anhel, íntim i natural: quedar-se embarassada i tenir un fill. Però el viatge la farà dubtar d’ella mateixa. Seria ella una bona mare? Quina és la capacitat que ens converteix en bones mares i bons pares? Totes les persones que tenen fills la tenen? Totes les persones amb discapacitat estan incapacitades per afrontar la maternitat?

Mare de Sucre reflexiona sobre el tracte que estem donant com a societat a les persones amb diversitat funcional. L’assimilació de la jurisdicció dels seus cossos, la sobreprotecció com a excusa per a l’arrabassament de la seva llibertat de decisió.

FITXA ARTÍSTICA

Autoria i direcció – Clàudia Cedó.

Amb – Andrea Álvarez, Ivan Benet, Marc Buxaderas, Mercè Méndez, Judit Pardàs, Maria Rodríguez i Teresa Urroz.

Escenografia
Laura Clos “Closca”Il·luminació
Luis MartíSo i música
Lluís RobirolaVídeo
Clàudia Barberà

Vestuari
Bernat Grau

Assessorament vocal i logopèdia
Nora BaulidaAssessorament cos
Vanessa SeguraAcompanyament assistencial
Carla Balaguer
Juli Palacios
Ajudanta de direcció
Berta Camps

Ajudant de vestuari
Assen Planas

Producció executiva
Marta Iglesias
Anna del Barrio

Distribució
Roser Soler

Producció
Teatre Nacional de Catalunya i Escenaris Especials

Agraïments
Fundació Ramon Noguera
Carme Mariscot

Amb el suport de
Diputació Girona
Fundació Josep Botet
Fundació Support (Girona)

TNC_Mare-de-Sucre_Programa-de-sala

A primera vista, estem davant d’una obra que ens parla de la maternitat, i més concret de la capacitat i el dret (que són coses diferents), o no, a la maternitat quan tens una discapacitat funcional i/o intel·lectual. Però, i aquí ve la grandesa d’aquesta proposta, en realitat ens parla de tots, de nosaltres mateixos. De les limitacions que cadascú té (encara que no siguem considerats discapacitats) però també de les capacitats que tots, absolutament tots, tenim, per molt discapacitats que se’ns consideri. L’ànima humana (o com vulgueu dir-li, l’esperit, l’enteniment…) s’expressa de la manera que pot i que aprèn. 

Però també vull destacar, per damunt del propòsit encomiable de l’espectacle, dos aspectes que em van impactar:

  • No es tira de ‘peneta’ explicant la història dels protagonistes, sinó que es presenta el seu dia a dia que, com a qualsevol de nosaltres, ens ofereix bons i mals moments, contradiccions, decepcions i alegries. 4 dels actors (3 actrius i un actor concretament) són veritables discapacitats, però els personatges que encarnen la mare, l’educadora social i la directora de la fundació, són tan a dins del personatge i expressen els seus punts de vista (que topen sovint entre ells i amb els protagonistes) d’una forma real, sense bons ni dolents, i ens aproximen a la realitat de la vida dels discapacitats i també de les persones properes a ells i elles. I es nota. No cal dir que el text i la direcció de la Clàudia Cedó hi té molt a veure.
  • I en segon lloc, comprovar que l’obra aconsegueix el que poques obres fan, i és mantenir durant dues hores l’atenció d’un públic variat, en edat i condició, al qual atrapen des del primer moment, i al qual no deixen marxar fins al final de tot. No hi ha gaires obres celebrades i amb crítiques excel·lents que aconsegueixin això d’una forma tan rotunda. És com si tinguéssim una finestra a una realitat que té moltes facetes.

Per tot això, i molt més, és d’agrair que alguns teatres de fora de Barcelona hagin apostat per portar ‘Mare de Sucre’ als seus públics, com és el cas del Teatre de Lloret i la seva direcció, que va estar-se una bona estona rebent l’agraïment i la felicitació del públic per haver-nos fet viure una experiència realment memorable. I aviso que qualsevol oportunitat que se us brindi, com ara si la reposen al Temporada Alta d’enguany, o qualsevol altre ‘bolo’ de la gira, l’aprofiteu. No és que us ho recomani, és que considero que si no, us perdreu una ocasió única per a comprovar la dimensió social i de reflexió que el teatre avui dia té, ja que mitjans de masses i que necessiten de grans produccions (com el cinema i la televisió) sovint no poden, o no volen, arribar tan lluny.

I seria un regal que es filmés i s’oferís a la televisió catalana, un cop s’hagi acabat la seva vida als escenaris.

Comparteix això:

  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on Facebook (Opens in new window)

Related

Arxivat com a: Crítiques

Entrades recents

  • Crítiques; ‘Las Cotton’ de la Cia. Anita Maravillas (País Basc)
  • El Museu Internacional de Titelles, a Palau-Solità i Plegamants. Impressionant!
  • Crítiques: “El Diablo cojuelo” de Rhum & Cia i la Cia. Nacional de Teatro Clásico
  • Crítiques: “Exit through the gift shop” de Carla Rovira
  • Crítiques: “EN JOAN SENSE POR I LA CASA ENCANTADA” de la Cia. La Roda Produccions

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Cerca per paraula clau

Aneu al bloc històric Tallers i Espectacles per a Escolars Catàleg activitats i preus Jove Espectacle Tallers de ciències Melquíades

SEGUEIX-NOS A

Quina categoria de notícies?

Les darreres notícies

Crítiques

Crítiques; ‘Las Cotton’ de la Cia. Anita Maravillas (País Basc)

Cròniques, Notícies professionals

El Museu Internacional de Titelles, a Palau-Solità i Plegamants. Impressionant!

Crítiques

Crítiques: “El Diablo cojuelo” de Rhum & Cia i la Cia. Nacional de Teatro Clásico

Crítiques

Crítiques: “Exit through the gift shop” de Carla Rovira

Crítiques

Crítiques: “EN JOAN SENSE POR I LA CASA ENCANTADA” de la Cia. La Roda Produccions

Crítiques, Cròniques

Crítiques: Entrevista amb Mariona Esplugues, creadora i intèrpret de ‘Boja’

Àrees - Anglès, Àrees - Ciències, Àrees - Contacontes, Àrees - Dansa, Àrees - Educació Emocional, Àrees - Espectacles, Àrees - Música

Atrapa’m si vols!! (Només del 25 al 28 de novembre!)

Crítiques

Crítiques: “El Mar, visió d’uns nens que no l’han vist mai” de Xavier Bobés i Alberto Conejero

Àrees - Ciències, Crítiques

Crítiques: ’88 Infinits’ amb Arnau Vilardebò i Albert Pla

Crítiques

Crítiques: ‘Boja’ de Mariona Esplugues

US RECOMANEM QUE ENTREU A:

Recomana.cat

Núvol.com

Tornaveu.cat

Activitum.cat

Darreres notícies

VES DIRECTAMENT A

Inici - Mapa web - Termes legals - Quim som - Notícies - El butlletí (històric) - Publicitar-se - Activitats Escolars - Melquíades - Contacte

SEGUEIX-NOS A

@ Copyright - All rights reserved - Jove Espectacle, s.l. 2011-2019 - Josep Maria Viaplana

TROBAN’S A

Jove Espectacle, s.l.
Josep Maria Viaplana
Lloret de Mar
info@jovespectacle.cat
Tel. 609 31 35 01 De 9 a 18 h.
logo whatsapp
Clica a sobre si navegues des d'un smartphone

 

Loading Comments...