Jove Espectacle

  • Inici
    • Què és…?
    • Termes Legals
    • Mapa del web
    • El butlletí
    • Publicar notícies
    • Publicitar-se
  • Escoles
    • Tallers i Espectacles (Tots)
      • Per Cicles Educatius
        • Educació Infantil – 0-3 anys
        • Educació Infantil – 3-5 anys
        • Cicle Inicial de Primària
        • Cicle Mitjà de Primària
        • Cicle Superior de Primària
        • ESO 1r. Cicle
        • ESO 2n. Cicle
        • Batxillerat i Cicles Formatius
      • Per Àrees/Temes
        • Activitats de ciències
        • Activitats d’Anglès
        • Festa a la Granja – Educació emocional a través del teatre
        • Activitats de dansa
        • Activitats de Música
        • Activitats per als més petits
        • Espectacles de titelles
        • Espectacles teatrals (i de màgia, i de contes, i de…)
    • Serveis que us oferim
    • Ciència Melquíades
    • Demana Informació i Preus
    • Valoració de l’activitat
  • Melquíades
    • MELQUÍADES, EN REMOT
    • Sobre nosaltres
      • Qui és Melquíades?
      • Josep Maria Viaplana
      • Dossier de premsa
    • Què oferim?
      • Tallers de ciències
      • Tallers participatius
      • Tallers per a mestres
    • Com ho fem?
      • Calendari de disponibilitat
      • Preu
      • Sistemes de pagament
      • Com podeu fer la comanda?
      • Comanda ‘Melquíades’
      • Contacte Escoles
    • Materials
      • Guies didàctiques
      • Fotografies
      • Vídeos
    • Demana Informació i Preus
    • Valoració de l’activitat
  • Notícies del nostre portal
    • Crítiques d’Espectacles
    • Cròniques
    • Món Educatiu
      • Educació i ciències
      • Educació i arts escèniques
      • Educació emocional
    • Públic familiar
    • Públic jove
      • Joves Intèrprets
    • Fires i festivals
    • Notícies professionals
      • Entrevistes, articles i reflexions
    • El nostre butlletí (històric)
    • Notícíes Històriques (2011-2019)
  • Contacte

Crítiques: ‘La Motxilla de l’Ada’ de Teatre al Detall

19 de juny de 2021 per JMViaplana Deixa un comentari

Vist el diumenge, 30 de maig a la Mostra d’Igualada.

Un espectacle divertit i tendre sobre la identitat de gènere

L’Ada té ganes de jugar, per això es troba amb la seva millor amiga i el seu millor amic… i juguen. Ara ja no porta aquella motxilla feixuga, que tant li pesava, que no la deixava ser qui és. Amb aquella motxilla, l’Ada sentia que no encaixava amb el que suposem que ha de ser un nen o una nena. Però ara ja ha trobat el seu lloc.

Un espectacle que ens parla de la identitat de gènere, perquè allò de “nen-nena, home-dona, blau-rosa, fort-feble…” potser ha de canviar definitivament.

Fitxa artística

  • Text: Jordi Palet
  • Direcció: Joan M. Segura Bernadas
  • Escenografia i vestuari: Víctor Peralta
  • Il·luminació: Yuri Plana
  • Música: La Tresca i la Verdesca (Jordi López, Toni López i Claudi LLobet)
  • Interpretació: Xavi Idàñez i Txell Botey
  • Producció: Teatre al detall
  • Il·lustracions: Adolfo Serra
  • Animació i tractament digital de les il·lustracions: Xavi Chamarro

Coneix la companyia

Teatre al detall neix l’any 2005 de la mà dels actors Txell Botey i Xavi Idàñez. El 2014 i 2017 rep el Premi de la crítica al Millor Espectacle per a Públic Familiar; el 2018 aconsegueix un triplet amb Premi Enderrock , Premi Butaca i Premi del Públic al Millor Espectacle Mostra Igualada; i el 2020 és nominada als Premis Max per ‘La nena dels pardals’.

Teatre poètic i històries emocionants amb posades en escena imaginatives i cuidades “al detall”.

www.teatrealdetall.com

Basada en una història real, molt propera als dos components de Teatre al Detall (el cas conegut d’una nena, que casualment era amiga de la filla de tots dos) entrem amb un tema que fins ara podria semblar inadequat per a infants petits, a partir dels 5-6 anys, com és el trànsit d’un nen que es diu Adam, i que ja des de ben petit té clar que és una nena, que gràcies al recolzament d’una amiga -i tot s’ha de dir, l’acceptació natural de les companyes d’escola-, decideix que ha arribat l’hora de que se li reconegui. De fet és lògic que es pensi que els infants ho puguin entendre (cadascun al seu nivell) perquè la mateixa protagonista n’és una, de nena, que aproximadament des dels 7 als 9 anys va fer el trànsit.

I de fet els infants el que volen és saber com és el món al qual han vingut a parar, i entendre’l. I l’acceptació de la diversitat, ben explicada, pot prevenir moltes fixacions sobre què és un nen, i què una nena (i totes les variants possibles), que malauradament encara sembla mentida que joves i adults no entenguin.

Un propòsit, doncs, molt valent: fer un espectacle especialment necessari, per a un públic inopinadament jove, i a sobre, basat en una història real. I els primers que han d’entendre i acceptar com és la seva filla, han de ser pare i mare, un ofici que no té manual ni escalafó.

La posta en escena està molt treballada, amb multitud de recursos escènics, entre els quals hi ha una molt bona utilització del vídeo i la veu en off, el fons escenogràfic, els objectes diversos i com s’il·luminen, i la presència (com en altres casos, opcional) dels músics de La Tresca i la Verdesca, en directe.

Tot gira, buscat expressament, al voltant d’una motxilla que anomenen al principi, i que van repetint durant tot l’espectacle, creant la curiositat d’un públic que es pregunta què hi haurà dins. Tot s’acaba concretant en unes colònies escolars. I precisament si algú està madur per acceptar que l’Adam ara és l’Ada, són les seves companyes.

Dit això, al menys en la funció que vaig presenciar, em vaig preguntar si la presència dels músics era rellevant per a explicar la història, i si la proximitat amb els protagonistes reals, i el respecte degut, era un avantatge o un obstacle per a fer una versió on la creativitat artística dels implicats en el projecte va haver de cenyir-se, conscient o inconscientment. La narrativa en alguns moments no fluïa lleugera i compassada, com en el cas d’un espectacle anterior seu, absolutament rodó: ‘L’endrapasomnis’, basada en un conte de Michael Ende.

Vagi però, la meva felicitació per a fer aquest espectacle, insisteixo que valent i necessari, i que a més aporta una posada en escena tan gran com els seus propòsits, i a jutjar per la reacció del públic assistent, totalment reeixida.

 

Comparteix això:

  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on Facebook (Opens in new window)

Related

Arxivat com a: Crítiques

Entrades recents

  • Crítiques: “El Diablo cojuelo” de Rhum & Cia i la Cia. Nacional de Teatro Clásico
  • Crítiques: “Exit through the gift shop” de Carla Rovira
  • Crítiques: “EN JOAN SENSE POR I LA CASA ENCANTADA” de la Cia. La Roda Produccions
  • Crítiques: Entrevista amb Mariona Esplugues, creadora i intèrpret de ‘Boja’
  • Atrapa’m si vols!! (Només del 25 al 28 de novembre!)

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Cerca per paraula clau

Aneu al bloc històric Tallers i Espectacles per a Escolars Catàleg activitats i preus Jove Espectacle Tallers de ciències Melquíades

SEGUEIX-NOS A

Quina categoria de notícies?

Les darreres notícies

Crítiques

Crítiques: “El Diablo cojuelo” de Rhum & Cia i la Cia. Nacional de Teatro Clásico

Crítiques

Crítiques: “Exit through the gift shop” de Carla Rovira

Crítiques

Crítiques: “EN JOAN SENSE POR I LA CASA ENCANTADA” de la Cia. La Roda Produccions

Crítiques, Cròniques

Crítiques: Entrevista amb Mariona Esplugues, creadora i intèrpret de ‘Boja’

Àrees - Anglès, Àrees - Ciències, Àrees - Contacontes, Àrees - Dansa, Àrees - Educació Emocional, Àrees - Espectacles, Àrees - Música

Atrapa’m si vols!! (Només del 25 al 28 de novembre!)

Crítiques

Crítiques: “El Mar, visió d’uns nens que no l’han vist mai” de Xavier Bobés i Alberto Conejero

Àrees - Ciències, Crítiques

Crítiques: ’88 Infinits’ amb Arnau Vilardebò i Albert Pla

Crítiques

Crítiques: ‘Boja’ de Mariona Esplugues

Crítiques

Crítiques: ‘Conservando Memoria’ d’El patio teatro

Crítiques

Crítiques: “Romeu i Julieta” de La Brutal

US RECOMANEM QUE ENTREU A:

Recomana.cat

Núvol.com

Tornaveu.cat

Activitum.cat

Darreres notícies

VES DIRECTAMENT A

Inici - Mapa web - Termes legals - Quim som - Notícies - El butlletí (històric) - Publicitar-se - Activitats Escolars - Melquíades - Contacte

SEGUEIX-NOS A

@ Copyright - All rights reserved - Jove Espectacle, s.l. 2011-2019 - Josep Maria Viaplana

TROBAN’S A

Jove Espectacle, s.l.
Josep Maria Viaplana
Lloret de Mar
info@jovespectacle.cat
Tel. 609 31 35 01 De 9 a 18 h.
logo whatsapp
Clica a sobre si navegues des d'un smartphone

 

Loading Comments...