Jove Espectacle

  • Inici
    • Què és…?
    • Termes Legals
    • Mapa del web
    • El butlletí
    • Publicar notícies
    • Publicitar-se
  • Escoles
    • Tallers i Espectacles (Tots)
      • Per Cicles Educatius
        • Educació Infantil – 0-3 anys
        • Educació Infantil – 3-5 anys
        • Cicle Inicial de Primària
        • Cicle Mitjà de Primària
        • Cicle Superior de Primària
        • ESO 1r. Cicle
        • ESO 2n. Cicle
        • Batxillerat i Cicles Formatius
      • Per Àrees/Temes
        • Activitats de ciències
        • Activitats d’Anglès
        • Festa a la Granja – Educació emocional a través del teatre
        • Activitats de dansa
        • Activitats de Música
        • Activitats per als més petits
        • Espectacles de titelles
        • Espectacles teatrals (i de màgia, i de contes, i de…)
    • Serveis que us oferim
    • Ciència Melquíades
    • Demana Informació i Preus
    • Valoració de l’activitat
  • Melquíades
    • MELQUÍADES, EN REMOT
    • Sobre nosaltres
      • Qui és Melquíades?
      • Josep Maria Viaplana
      • Dossier de premsa
    • Què oferim?
      • Tallers de ciències
      • Tallers participatius
      • Tallers per a mestres
    • Com ho fem?
      • Calendari de disponibilitat
      • Preu
      • Sistemes de pagament
      • Com podeu fer la comanda?
      • Comanda ‘Melquíades’
      • Contacte Escoles
    • Materials
      • Guies didàctiques
      • Fotografies
      • Vídeos
    • Demana Informació i Preus
    • Valoració de l’activitat
  • Notícies del nostre portal
    • Crítiques d’Espectacles
    • Cròniques
    • Món Educatiu
      • Educació i ciències
      • Educació i arts escèniques
      • Educació emocional
    • Públic familiar
    • Públic jove
      • Joves Intèrprets
    • Fires i festivals
    • Notícies professionals
      • Entrevistes, articles i reflexions
    • El nostre butlletí (històric)
    • Notícíes Històriques (2011-2019)
  • Contacte

Crítiques: ‘Feísima enfermedad y muy triste muerte de Isabel I’ de La Calòrica

20 d'octubre de 2021 per JMViaplana

Vist el dissabte 16 d’octubre de 2021  al Teatre de Lloret

Fotografia: Sílvia Poch

SINOPSI

Després d’una vida de triomfs que l’han portat a convertir-se en la sobirana més temuda i poderosa de la cristiandat, la reina Isabel I viu els seus últims dies sense saber qui la succeirà al tron i donarà continuïtat al seu gran projecte. Molts dels seus fills han mort, altres pateixen a l’estranger el tracte injuriós dels seus esposos, tan sols queda un cap a la Terra que pugui portar la corona de Castella: el cap pertorbat de la princesa Joana.

Aquesta és una nova versió de la que va ser, deu anys enrere, la primera obra de La Calòrica.  Una tragicomèdia grotesca sobre la fam de poder i la ridícula brevetat de la vida.

COMPANYIA: La Calòrica
TÈCNIQUES: Teatre de Text
IDIOMA:  Castellà – DURADA: 80 Minuts

Fotografia: Sílvia Poch

FITXA ARTÍSTICA

Dramatúrgia: Joan Yago

Direcció: Israel Solà

Escenografia i vestuari: Albert Pascual

Caracterització: Anna Rosillo

Il·luminació: Sam Lee

Espai sonor: Guillem Rodriguez

Música: Jan Fité

Ajudanta de direcció: Julia Valdivieso

Ajudanta d’escenografia i vestuari: Joana Martí

Cap tècnic: Josep Sánchez-Rico

​Intèrprets:
Xavi Francés, Aitor Galisteo-Rocher, Esther López, Carla Rovira Pitarch, Marc Rius/Pep Ambròs, Júlia Truyol/Cristina Arenas

Producció executiva: Marian Diaz Comas

Cap de producció: Macarena Garcia

Producció en gira: Roser Soler

Construcció de l’escenografia: Carles Piera

Confecció del vestuari: Albert Pacual i Joana Martí

Agraïments: M. Àngela Angelats, Pere Sànchez, Hilari Teixidó, Anna Mundet, Pol Solsona, Chelo García, Rocío Manzano, Montserrat Nogué i un agraïment molt especial a Mercè Boher, Gerard Orobitg, Carmen Padró, Adriana Parra, Marta Soto i Daniel Ventosa, per haver aixecat amb nosaltres la primera Feísima.


Començarem amb aquest text, de la mateixa companyia, al qual poca cosa cal afegir:

La primera producció de ‘Feísima enfermedad y muy triste muerte de la reina Isabel I’ va estrenar-se l’any 2010 a l’Institut del Teatre. En aquell moment el nostre objectiu era fer un exercici d’estil al voltant dels drames monàrquics de Shakespeare. Acabàvem de llegir a Jan Kott, havíem vist els muntatges històrics d’Strehler en VHS i nosaltres també volíem fer la nostra història de reis i reines que parlés dels grans temes universals: l’afany de poder, l’ànsia d’absolut, el gran mecanisme, etc.

Però per fer una història de reis necessitàvem un rei, i la veritat és que en vam considerar uns quants. Quan vam llegir que Isabel I de Castella, mare primigènia de la hispanitati gran ‘emperadora’ de la cristiandat, havia mort per causa d’un càncer d’úter, vam saber que aquella era la metàfora que buscàvem.

En aquell moment no sabíem que estàvem creant una obra que parla, sobretot, sobre la família i la mort. Tampoc podíem imaginar-nos l’efecte que els esdeveniments polítics i socials de la dècada dels anys deu tindrien sobre les paraules del nostre text, però el que sens dubte menys ens imaginàvem és que, mentre creàvem aquell espectacle, estàvem creant una companyia i que això canviaria per sempre les nostres vides.

Posar un home jove a fer d’Isabel la Catòlica o tirar endavant una producció independent amb sis actors a l’escenari són la mena d’idees que només t’atreveixes a provar quan tens vint anys. Revisar, re dissenyar i re muntar la ‘Feísima enfermedad’… una dècada més tard ens ha obligat a un interessantíssim diàleg entre aquelles que érem i aquelles que som, entre la innocència eixelebrada i la escarmentada experiència. El muntatge que avui us presentem té (esperem) el millor de cadascuna.

La Calòrica

Durant poc més d’una hora, veiem passar la història davant dels nostres ulls. Potser no la història absolutament real i fidedigna, però… quina ho és? La que van escriure els cronistes de la cort? La dels seus enemics? La dels països que sota el regnat d’Isabel I van ser conquerits i colonitzats? La dels cronistes d’altres nacions de la península, tan agraïts com estem que ens ajuntéssim a Castella via conjugal, i amb el pretext de la universalitat (quina universalitat?) poséssim en perill la nostra pervivència cultural i lingüística?

Veia l’espectacle de la Calòrica, i pensava en les sèries sobre la història (l’espanyola en particular) que es fa a l’estat i pensava… ‘I no saben fer una cosa així, les productores?’. Un text impecable, brillant, punxegut com la més esmolada de les llances, unes interpretacions esplèndides (destaco, sobretot, com Aitor Galisteo-Rocher diu el text i com incorpora el personatge de la Reina, que em traslladà a com, en el seu dia, Ismael Merlo va fer de Bernarda Alba) que, a més de ‘la’ protagonista, té moments afortunadíssims per part del Cardenal, amb una transformació d’una sensualitat salvatge i provocadora, el rei Ferran (aquí un calçaces, probablement exagerat), o la princesa Juana, que ens mostra la seva confusió i la ‘locura de amor’ que va ser la seva vida.

El poder, l’ambició, el sentit de l’austeritat i del deure, els fets que marquen la història dels segles per venir… tot en 80-85 minuts d’un ritme que no decau ni un moment i ens atrapa fins al final. Una direcció impecable. Una posta en escena brillant però que no cau en excessos. I sobretot, aquesta ironia que la recorre i que sap a autèntica. Al capdavall, a les corts i palaus, la gent té vicis, humor, febleses, grandeses i baixeses exactament igual que a la resta de llocs on hi ha persones.

Un 10 per a La Calòrica!

 

Comparteix això:

  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on Facebook (Opens in new window)

Related

Arxivat com a: Crítiques

Entrades recents

  • Crítiques: “El Diablo cojuelo” de Rhum & Cia i la Cia. Nacional de Teatro Clásico
  • Crítiques: “Exit through the gift shop” de Carla Rovira
  • Crítiques: “EN JOAN SENSE POR I LA CASA ENCANTADA” de la Cia. La Roda Produccions
  • Crítiques: Entrevista amb Mariona Esplugues, creadora i intèrpret de ‘Boja’
  • Atrapa’m si vols!! (Només del 25 al 28 de novembre!)

Cerca per paraula clau

Aneu al bloc històric Tallers i Espectacles per a Escolars Catàleg activitats i preus Jove Espectacle Tallers de ciències Melquíades

SEGUEIX-NOS A

Quina categoria de notícies?

Les darreres notícies

Crítiques

Crítiques: “El Diablo cojuelo” de Rhum & Cia i la Cia. Nacional de Teatro Clásico

Crítiques

Crítiques: “Exit through the gift shop” de Carla Rovira

Crítiques

Crítiques: “EN JOAN SENSE POR I LA CASA ENCANTADA” de la Cia. La Roda Produccions

Crítiques, Cròniques

Crítiques: Entrevista amb Mariona Esplugues, creadora i intèrpret de ‘Boja’

Àrees - Anglès, Àrees - Ciències, Àrees - Contacontes, Àrees - Dansa, Àrees - Educació Emocional, Àrees - Espectacles, Àrees - Música

Atrapa’m si vols!! (Només del 25 al 28 de novembre!)

Crítiques

Crítiques: “El Mar, visió d’uns nens que no l’han vist mai” de Xavier Bobés i Alberto Conejero

Àrees - Ciències, Crítiques

Crítiques: ’88 Infinits’ amb Arnau Vilardebò i Albert Pla

Crítiques

Crítiques: ‘Boja’ de Mariona Esplugues

Crítiques

Crítiques: ‘Conservando Memoria’ d’El patio teatro

Crítiques

Crítiques: “Romeu i Julieta” de La Brutal

US RECOMANEM QUE ENTREU A:

Recomana.cat

Núvol.com

Tornaveu.cat

Activitum.cat

Darreres notícies

VES DIRECTAMENT A

Inici - Mapa web - Termes legals - Quim som - Notícies - El butlletí (històric) - Publicitar-se - Activitats Escolars - Melquíades - Contacte

SEGUEIX-NOS A

@ Copyright - All rights reserved - Jove Espectacle, s.l. 2011-2019 - Josep Maria Viaplana

TROBAN’S A

Jove Espectacle, s.l.
Josep Maria Viaplana
Lloret de Mar
info@jovespectacle.cat
Tel. 609 31 35 01 De 9 a 18 h.
logo whatsapp
Clica a sobre si navegues des d'un smartphone

 

Loading Comments...