Jove Espectacle

  • Inici
    • Què és…?
    • Termes Legals
    • Mapa del web
    • El butlletí
    • Publicar notícies
    • Publicitar-se
  • Escoles
    • Tallers i Espectacles (Tots)
      • Per Cicles Educatius
        • Educació Infantil – 0-3 anys
        • Educació Infantil – 3-5 anys
        • Cicle Inicial de Primària
        • Cicle Mitjà de Primària
        • Cicle Superior de Primària
        • ESO 1r. Cicle
        • ESO 2n. Cicle
        • Batxillerat i Cicles Formatius
      • Per Àrees/Temes
        • Activitats de ciències
        • Activitats d’Anglès
        • Festa a la Granja – Educació emocional a través del teatre
        • Activitats de dansa
        • Activitats de Música
        • Activitats per als més petits
        • Espectacles de titelles
        • Espectacles teatrals (i de màgia, i de contes, i de…)
    • Serveis que us oferim
    • Ciència Melquíades
    • Demana Informació i Preus
    • Valoració de l’activitat
  • Melquíades
    • MELQUÍADES, EN REMOT
    • Sobre nosaltres
      • Qui és Melquíades?
      • Josep Maria Viaplana
      • Dossier de premsa
    • Què oferim?
      • Tallers de ciències
      • Tallers participatius
      • Tallers per a mestres
    • Com ho fem?
      • Calendari de disponibilitat
      • Preu
      • Sistemes de pagament
      • Com podeu fer la comanda?
      • Comanda ‘Melquíades’
      • Contacte Escoles
    • Materials
      • Guies didàctiques
      • Fotografies
      • Vídeos
    • Demana Informació i Preus
    • Valoració de l’activitat
  • Notícies del nostre portal
    • Crítiques d’Espectacles
    • Cròniques
    • Món Educatiu
      • Educació i ciències
      • Educació i arts escèniques
      • Educació emocional
    • Públic familiar
    • Públic jove
      • Joves Intèrprets
    • Fires i festivals
    • Notícies professionals
      • Entrevistes, articles i reflexions
    • El nostre butlletí (històric)
    • Notícíes Històriques (2011-2019)
  • Contacte

Crítiques: “Final de partida” de Samuel Beckett

16 de febrer de 2022 per JMViaplana Deixa un comentari

Vist el divendres 11 de febrer 2022, al Teatre Municipal de Lloret de Mar.

SINOPSI

Quatre personatges es troben “confinats” en un espai tancat. Només dues finestres connecten amb un exterior sense vida. Sergi Belbel torna a Samuel Beckett amb Final de partida, un text que adquireix un nou significat a partir de l’experiència viscuda pel món després de l’esclat de la pandèmia el 2020. Ara, puja un altre cop a l’escenari amb un repartiment d’intèrprets catalans estel·lar, encapçalat per Jordi Boixaderas, que torna als escenaris després d’una llarga absència, i Jordi Bosch.

Sergi Belbel retorna a Beckett amb aquest clàssic del teatre de l’absurd.

Durada: 1 hora i 30 minuts – Espectacle en català 

FITXA ARTÍSTICA

Títol original: Fin de partie
Autor: Samuel Beckett
Any del text: 1959
Traducció i direcció: Sergi Belbel
Jordi Boixaderas Clov
Jordi Bosch Hamm
Jordi Banacolocha Nagg
Margarida Minguillon Nell
Producció: Teatre Romea 
#TCBSFinaldePartida 
Escenografia: Max Glaenzel y Josep Iglesias
Il·luminació: Kiko Planas
Vestuari: Nina Pawlowski
Espai sonor: Jordi Bonet
Caracterització: Àngels Salinas
Ajudant de direcció: Iban Bletran

 

És difícil escriure unes paraules sobre aquesta obra, i com s’ha dut a terme, sense tenir una certa idea del que és el Teatre de l’Absurd (i per derivació, la literatura de l’absurd, que també va tenir il·lustres conreadors a Catalunya i Espanya) i de quin és el llegat de l’autor, Samuel Beckett, que curiosament va pensar que era ‘absurd’ que se’l considerés membre d’aquest moviment. Un cop llegits els enllaços, passo a descriure l’experiència:

Final de partida, escrita originàriament en francès (Fin de partie), la seva llengua adoptiva, és un laberint de rèpliques i contrarèpliques que no acaba de conduir enlloc, dites per uns personatges que semblen aturats al temps. Però com tota obra d’aquest gènere, la no concreció i l’absència de context reconeixible, fa que sigui difícil d’interpretar, però alhora oberta a les més variades i personals interpretacions.

Tenim, en un espai dessolat, de parets grises i finestres que estan a força alçada, dos personatges principals: un ancià en cadira de rodes, cec i que interpretem que és “l’amo”, i el seu criat. Que no sembla obligat a ser-ho, però que ho fa per inèrcia. En dos bidons de brossa, episòdicament, hi ha el pare i la mare del primer, més ancians encara, que l’autor ja aclareix que ‘no tenen cames’.

El que passa, per ser que no passa res (com a ‘Tot esperant Godot’ del mateix autor) ens porta a un escenari post-apocalíptic, que ja els anys 40-50 s’albirava (d’una manera diferent, però com apuntaven Pere Calders en el ‘Mecanoscrit del segon orígen’, o la sèrie cinematogràfica Mad Max), on a fora no hi ha res, encara que només ho sabem pel relat del criat, que mira per un llarga vista. Els retrets, intencions i renúncies de tot els personatges es va succeint. Al final, la derrota i la desesperança, la resignació, i el fet que no hi ha final clar. Poca cosa a la qual agafar-se, està clar. Depèn molt de les ganes de cada espectador de resseguir les inconcretes pistes que semblen apuntar els diàlegs, ja que finalment tot queda en un no res, tret de la buidor i el sense sentit de tot. Aquí juguen un paper fonamental la direcció de Sergi Belbel, i sobretot l’excepcional qualitat dels intèrprets, tots ells esplèndids, caminant pel tall de la navalla, entre la temptació d’insinuar un sentit al que es diu, o la presa de pèl més absoluta.

Es fa una mica llarg, nombrosos espectadors feien senyals d’avorriment, però vam assistir a una posta en escena d’un text d’importància històrica rellevant (Beckett va rebre el Nobel de Literatura el 1969) que si alguna cosa no és, és frívol, i que avança l’embolic terrible que inunda la nostra societat, l’aïllament, la falta de sentit i la decepció de les persones pensants.

Comparteix això:

  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on Facebook (Opens in new window)

Related

Arxivat com a: Crítiques

Entrades recents

  • Planetari i Tallers d’Astronomia – Estiu 2022
  • Crítiques: “Mare de sucre” de Clàudia Cedó
  • Crítiques: “Obsolescència programada” d’Anna Maria Ricart Codina
  • Crítiques: “Tu i jo” de la Cia. Fil Vermell
  • Oferta d’espectacles per a Escoles Bressol a Lloret de Mar i rodalies

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Cerca per paraula clau

Aneu al bloc històric Tallers i Espectacles per a Escolars Catàleg activitats i preus Jove Espectacle Tallers de ciències Melquíades

SEGUEIX-NOS A

Quina categoria de notícies?

Les darreres notícies

Àrees - Ciències, Cicles - Cicle Inicial de Primària, Cicles - Cicle Mitjà de Primària, Cicles - Cicle Superior de Primària, Cicles - Educació Infantil (3-5)

Planetari i Tallers d’Astronomia – Estiu 2022

Crítiques

Crítiques: “Mare de sucre” de Clàudia Cedó

Crítiques

Crítiques: “Obsolescència programada” d’Anna Maria Ricart Codina

Crítiques

Crítiques: “Tu i jo” de la Cia. Fil Vermell

Àrees - Espectacles, Cicles - Batxillerat/Cicles Formatius, Cicles - ESO 1r. Cicle, Cicles - ESO 2n. Cicle

Oferta d’espectacles per a Escoles Bressol a Lloret de Mar i rodalies

Àrees - Espectacles, Cicles - Batxillerat/Cicles Formatius, Cicles - ESO 1r. Cicle, Cicles - ESO 2n. Cicle

Oferta d’espectacles per a Ed. Infantil i Primària a Lloret de Mar i rodalies

Àrees - Espectacles, Cicles - Batxillerat/Cicles Formatius, Cicles - ESO 1r. Cicle, Cicles - ESO 2n. Cicle

Oferta d’espectacles per a Secundària a Lloret de Mar i rodalies

Crítiques

Crítiques: “Hansel i Gretel, el musical” de la Cia. La Roda Produccions

Crítiques

Crítiques: “Final de partida” de Samuel Beckett

Crítiques

Crítiques: “ALHAYAT O LA SUMA DELS DIES” de La Viciosa

US RECOMANEM QUE ENTREU A:

Recomana.cat

Núvol.com

Tornaveu.cat

Darreres notícies

VES DIRECTAMENT A

Inici - Mapa web - Termes legals - Quim som - Notícies - El butlletí (històric) - Publicitar-se - Activitats Escolars - Melquíades - Contacte

SEGUEIX-NOS A

@ Copyright - All rights reserved - Jove Espectacle, s.l. 2011-2019 - Josep Maria Viaplana

TROBAN’S A

Jove Espectacle, s.l.
Josep Maria Viaplana
Lloret de Mar
info@jovespectacle.cat
Tel. 609 31 35 01 De 9 a 18 h.
logo whatsapp
Clica a sobre si navegues des d'un smartphone

 

Loading Comments...