Jove Espectacle

  • Inici
    • Què és…?
    • Termes Legals
    • Mapa del web
    • El butlletí
    • Publicar notícies
    • Publicitar-se
  • Escoles
    • Tallers i Espectacles (Tots)
      • Per Cicles Educatius
        • Educació Infantil – 0-3 anys
        • Educació Infantil – 3-5 anys
        • Cicle Inicial de Primària
        • Cicle Mitjà de Primària
        • Cicle Superior de Primària
        • ESO 1r. Cicle
        • ESO 2n. Cicle
        • Batxillerat i Cicles Formatius
      • Per Àrees/Temes
        • Activitats de ciències
        • Activitats d’Anglès
        • Festa a la Granja – Educació emocional a través del teatre
        • Activitats de dansa
        • Activitats de Música
        • Activitats per als més petits
        • Espectacles de titelles
        • Espectacles teatrals (i de màgia, i de contes, i de…)
    • Serveis que us oferim
    • Ciència Melquíades
    • Demana Informació i Preus
    • Valoració de l’activitat
  • Melquíades
    • MELQUÍADES, EN REMOT
    • Sobre nosaltres
      • Qui és Melquíades?
      • Josep Maria Viaplana
      • Dossier de premsa
    • Què oferim?
      • Tallers de ciències
      • Tallers participatius
      • Tallers per a mestres
    • Com ho fem?
      • Calendari de disponibilitat
      • Preu
      • Sistemes de pagament
      • Com podeu fer la comanda?
      • Comanda ‘Melquíades’
      • Contacte Escoles
    • Materials
      • Guies didàctiques
      • Fotografies
      • Vídeos
    • Demana Informació i Preus
    • Valoració de l’activitat
  • Notícies del nostre portal
    • Crítiques d’Espectacles
    • Cròniques
    • Món Educatiu
      • Educació i ciències
      • Educació i arts escèniques
      • Educació emocional
    • Públic familiar
    • Públic jove
      • Joves Intèrprets
    • Fires i festivals
    • Notícies professionals
      • Entrevistes, articles i reflexions
    • El nostre butlletí (històric)
    • Notícíes Històriques (2011-2019)
  • Contacte

Crítiques: “El pa nostre de cada dia” del Teatre del Repartidor

7 d'octubre de 2023 per JMViaplana Deixa un comentari

Vist el divendres, 29 de setembre de 2023 al Teatre Joventut de L’Hospitalet de Llobregat.

SINOPSI

“El pa nostre de cada dia”, es presenta d’inici com un joc de metateatre: “teatre dins del teatre”, on veurem a quatre actrius interpretant tot tipus de personatges. Al començament, la presència inesperada entre el públic del Pensador, determina que la companyia teatral decideixi canviar la representació prevista per l’obra “El pa nostre de cada dia”, una crítica política i social on l’acció transcorre al voltant de la fleca d’un carrer de barri en una ciutat qualsevol, on la crisi econòmica ha desfermat una onada d’atur generalitzada que provoca una lluita aferrissada per menjar. Tots són alhora víctimes i còmplices d’un capitalisme opressor, voraç i despietat, cada cop més quotidià i asfixiant. Els personatges són conscients de la seva realitat però són incapaços de modificar-la, ja sigui pel context aclaparador o per les circumstàncies immediates en les que es troben. L’obra reflecteix l’avarícia, la supèrbia, el rancor, la desunió i l’enveja que impedeixen l’avenç de la societat. Ens planteja que, a qualsevol classe social sempre existeix un egoisme i un odi que ens porta al buit. Ens convida a la reflexió i a l’acció, mostrant-nos que només units s’aconsegueix una diferència. Ficció o realitat? Aquesta situació be podria ser la de la fleca del carrer de qualsevol de nosaltres avui dia.

Clip Taquilla Inversa 21 de setembre- Retorn del Teatre del Repartidor amb “El pa nostre de cada dia” – L’Hdigital (lhdigital.cat)

Espectacle en català i castellà
Durada: 90 min

COMPANYIA: Teatre del Repartidor
TÈCNIQUES: Teatre, cançó.
IDIOMA:  Català i castellà – DURADA: 90 min

imatge 2

FITXA ARTÍSTICA

Adaptació lliure de “Der brotlanden (La Fleca)” de Bertolt Brecht

Traducció i adaptació: Eva Fructuoso
Dramatúrgia i direcció: Pepa Calvo
Espai escènic: Xaro Castillo i Agustí Fructuoso
Il·luminació: Xavi Costas
Caracterització: Carmen Mayor
Vestuari: Pepa Calvo i Gloria Viguer

Actrius:
Alma Alonso, Muntsa Tur, Eva Poch i Gloria Viguer

Videoreportatge 'El pa nostre de cada dia' Teatre del repartidor. TV L'Hospitalet


Crítica

Una molt engrescadora proposta de Teatre del Repartidor, amb la directora Pepa Calvo al front, que ja havia afrontat aquest text en un treball de l’escola teatral ‘Porta 4’ de Gràcia, que actualment s’anomena ‘L’autèntica’ i es troba a l’eixample.

Aquí, es posa en peu un text inacabat de Bertolt Brecht, Der brotlanden (la fleca), que de fet era una mena de preludi de ‘Santa Joana dels Escorxadors’. El Repartidor ha posat un títol que defineix molt bé les preocupacions humanes i socials de Brecht, les injustícies inherents al capitalisme (i qualsevol règim d’opressió social, des de nacionalsocialisme fins a bolxevisme) i, tristament, la poca reacció de la classe treballadora davant els abusos. Però encara va més enllà, i dibuixa una de les claus de la ‘pau social’ que no és pau sinó submissió: les pràctiques opressores es transmeten d’un graó a l’altre del sistema, i aquell que és oprimit, aviat es converteix en opressor. Per això funciona tan bé.

En diversos capítols, dels quals en sentim el títol en veu en off, es van representant les escenes d’aquest retaule social, algunes prodigiosament actuals (o tristament), com ara la manipulació absoluta dels mitjans d’informació, o el drama dels desnonaments. En el primer cas, quan aquesta peça va ser escrita, els diaris es venien. Podia haver mitjans independents, ja que les persones pagaven per a estar informades. Avui el ‘gratis total’ d’internet ha fet inviable mitjans amb bona salut econòmica, i és clar, la majoria han caigut en conglomerats empresarials, l’activitat principal que els sustenta no és, ni de bon tros, el periodisme. En el segon cas, la sensació és que absolutament res ha canviat des dels anys 30. Tot passa en una fleca de barri, on tots els personatges hi passen a comprar pa, perquè ho vulguem o no, l’aliment és necessari per a viure.

Curiosament, en referències a l’obra a mitjans alemanys, es parla de l’aversió que Brecht tenia a l’Exèrcit de Salvació d’aquells temps, a qui atribueix uns interessos i unes pràctiques molt allunyades de la pietat i l’ajuda al necessitat. Sigui com sigui, les quatre actrius que incorporen els diferents papers de l’auca (tant masculins com femenins), totes elles velles conegudes i companyes d’aventures teatrals de la Pepa Calvo, tenen un bon nivell interpretatiu. Dit això, seria injust no ressaltar els personatges tan extrems que incorpora l’Eva Poch, que desperten el somriure i el menysteniment alhora.

La única pega de la funció al Teatre Joventut va ser el tema sonor, ja que es va plantejar com un teatre a 3 bandes, dins de l’escenari, amb el públic al voltant, sense tenir en compte que el so ‘s’escapava’ per la boca de l’escenari -incomprensiblement oberta-, malgrat la gran potència que totes quatre van exhibir.

Una obra que seria una llàstima que no es pogués veure en alguna sala barcelonina, i en ‘bolos’ arreu del territori.

 

 

Comparteix això:

  • Feu clic per compartir al Twitter (S'obre en una nova finestra)
  • Feu clic per compartir al Facebook (S'obre en una nova finestra)

Relacionats

Arxivat com a: Crítiques

Entrades recents

  • Crítiques: ‘Ñaque, de piojos y actores’ de José Sanchís Sinisterra
  • Crítiques: “Els Secundaris” de la Cia. Els Pirates Teatre
  • Crítiques: “La mala dicció” dirigida per Xavier Albertí
  • Crítiques: “El pa nostre de cada dia” del Teatre del Repartidor
  • Crítiques: “Coralina, la serventa amorosa” de La Perla 29

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Cerca per paraula clau

Aneu al bloc històric Tallers i Espectacles per a Escolars Catàleg activitats i preus Jove Espectacle Tallers de ciències Melquíades

SEGUEIX-NOS A

Quina categoria de notícies?

Les darreres notícies

Crítiques

Crítiques: ‘Ñaque, de piojos y actores’ de José Sanchís Sinisterra

Crítiques

Crítiques: “Els Secundaris” de la Cia. Els Pirates Teatre

Crítiques

Crítiques: “La mala dicció” dirigida per Xavier Albertí

Crítiques

Crítiques: “El pa nostre de cada dia” del Teatre del Repartidor

Crítiques

Crítiques: “Coralina, la serventa amorosa” de La Perla 29

Crítiques

Crítiques: ‘Jo vaig amb mi’ de Vània Produccions

Àrees - Ciències, Públic familiar

Planetari i tallers d’astronomia, per a festes i programacions familiars

Àrees - Anglès, Àrees - Ciències, Àrees - Dansa, Àrees - Espectacles, Àrees - Titelles, Cicles - Batxillerat/Cicles Formatius, Cicles - ESO 1r. Cicle, Cicles - ESO 2n. Cicle

Curs 2023-24 – Espectacles i Tallers per a Secundària

Àrees - Anglès, Àrees - Contacontes, Àrees - Dansa, Àrees - Espectacles, Àrees - Música, Àrees - Titelles, Cicles - Educació Infantil (1-3), Cicles - Educació Infantil (3-5)

Curs 2023-24 – Espectacles i Tallers per a Escola Bressol i Parvulari

Àrees - Anglès, Àrees - Ciències, Àrees - Contaciència, Àrees - Contacontes, Àrees - Dansa, Àrees - Educació Emocional, Àrees - Espectacles, Àrees - Música, Àrees - Titelles, Cicles - Cicle Inicial de Primària, Cicles - Cicle Mitjà de Primària, Cicles - Cicle Superior de Primària, Cicles - Educació Infantil (3-5)

Curs 2023-24 – Espectacles i Tallers per a Ed. Infantil i Primària

US RECOMANEM QUE ENTREU A:

Recomana.cat

Núvol.com

Tornaveu.cat

Activitum.cat

Darreres notícies

VES DIRECTAMENT A

Inici - Mapa web - Termes legals - Quim som - Notícies - El butlletí (històric) - Publicitar-se - Activitats Escolars - Melquíades - Contacte

SEGUEIX-NOS A

@ Copyright - All rights reserved - Jove Espectacle, s.l. 2011-2019 - Josep Maria Viaplana

TROBAN’S A

Jove Espectacle, s.l.
Josep Maria Viaplana
Lloret de Mar
info@jovespectacle.cat
Tel. 609 31 35 01 De 9 a 18 h.
logo whatsapp
Clica a sobre si navegues des d'un smartphone

 

S'estan carregant els comentaris...