Jove Espectacle

  • Inici
    • Què és…?
    • Termes Legals
    • Mapa del web
    • El butlletí
    • Publicar notícies
    • Publicitar-se
  • Escoles
    • Tallers i Espectacles (Tots)
      • Per Cicles Educatius
        • Educació Infantil – 0-3 anys
        • Educació Infantil – 3-5 anys
        • Cicle Inicial de Primària
        • Cicle Mitjà de Primària
        • Cicle Superior de Primària
        • ESO 1r. Cicle
        • ESO 2n. Cicle
        • Batxillerat i Cicles Formatius
      • Per Àrees/Temes
        • Activitats de ciències
        • Activitats d’Anglès
        • Festa a la Granja – Educació emocional a través del teatre
        • Activitats de dansa
        • Activitats de Música
        • Activitats per als més petits
        • Espectacles de titelles
        • Espectacles teatrals (i de màgia, i de contes, i de…)
    • Serveis que us oferim
    • Ciència Melquíades
    • Demana Informació i Preus
    • Valoració de l’activitat
  • Melquíades
    • MELQUÍADES, EN REMOT
    • Sobre nosaltres
      • Qui és Melquíades?
      • Josep Maria Viaplana
      • Dossier de premsa
    • Què oferim?
      • Tallers de ciències
      • Tallers participatius
      • Tallers per a mestres
    • Com ho fem?
      • Calendari de disponibilitat
      • Preu
      • Sistemes de pagament
      • Com podeu fer la comanda?
      • Comanda ‘Melquíades’
      • Contacte Escoles
    • Materials
      • Guies didàctiques
      • Fotografies
      • Vídeos
    • Demana Informació i Preus
    • Valoració de l’activitat
  • Notícies del nostre portal
    • Crítiques d’Espectacles
    • Cròniques
    • Món Educatiu
      • Educació i ciències
      • Educació i arts escèniques
      • Educació emocional
    • Públic familiar
    • Públic jove
      • Joves Intèrprets
    • Fires i festivals
    • Notícies professionals
      • Entrevistes, articles i reflexions
    • El nostre butlletí (històric)
    • Notícíes Històriques (2011-2019)
  • Contacte

Crítiques: ‘Bodas de sangre’ de F.G.Lorca de Projecte Ingenu

18 d'agost de 2021 per JMViaplana Deixa un comentari

Vist el diumenge, 15 d’agost de 2021 al Teatre Poliorama de Barcelona.

SINOPSI

El mateix dia del seu casament, durant el banquet, la Novia decideix escapar a cavall amb el seu veritable amor: Leonardo. L’autor es basa en un fet real (el crim comès en el cortijo de Níjar) per explicar una història tràgica sobre l’amor i el desig enfrontats al deure, l’honor i els interessos familiars.

Lorca retrata una dona valenta que s’enfronta a la seva societat perseguint el seu desig, una reivindicació que encara avui segueix sent necessària.

Bodas de Sangre és l’obra més famosa de Federico García Lorca. És la primera part de la coneguda “Trilogia Lorquiana” o “tragèdies rurals” (Bodas de sangre, Yerma i La casa de Bernarda Alba). En aquesta trilogia, Lorca parteix d’un aparent costumisme per dibuixar una crítica moral de l’Espanya del seu temps.

FITXA ARTÍSTICA

És una producció de Projecte Ingenu amb el suport d’Espectacles amb Classe i el Teatre Poliorama (Barcelona).

En col·laboració amb La Nau Ivanow.

direcció d’escena // Marc Chornet Artells
adaptació // Anna Maria Ricart i Marc Chornet Artells
ajud. de direcció i assesoria de moviment // Georgina Avilés
disseny d’espai // Laura Clos (Closca)
disseny d’il·luminació // Pol Queralt
disseny de vestuari i caracterització // Adriana Parra
disseny audiovisual // Alfonso Ferri
producció // Neus Pàmies
assistent de producció // Abel Martí

espai sonor i música en directe // Gerard Marsal
coreografia i bailaor en directe // Jesús Blanco

fotografies // David Ruano

intèrprets // Marina Alegre, Toni Guillemat, Cristina López, Martí Salvat, Xavier Torra i Ivet Zamora.

Una molt valorable versió d’una de les obres més conegudes i universals de Federico García Lorca, que, des de la perspectiva que donen els 85 anys que ha fet del seu assassinat (no mort, com alguns diuen per confondre i treure importància a l’assassinat del, potser, més gran artista del segle XX de les lletres hispanes a mans del pitjor franquisme) la companyia ha volgut posar en escena, en el context de la vida i la mort del poeta de Fuente Vaqueros. Per això, la durada de l’espectacle -70 minuts aproximadament- i els nombrosos moments en què estem escoltant altres textos lorquians, entre els que destaquen els primers minuts dedicats a la ‘Teoría del Duende’, ens diuen que s’ha fet una tria de moments i paràgrafs de l’original de Bodas de Sangre, per a fer-ne una versió més sintètica. Una síntesi força reeixida, que, mentre no s’aparta del text original del drama, ens va atrapant, com sempre que el sentim o llegim.

Cal dir a favor que els actors estan molt correctes, tots ells i elles, i que diuen molt bé el text. Això en un dramaturg com ell és fonamental, i ja et dóna un tant per cent elevat de que acabi sent una funció reeixida. Però no només hi ha paraula, sinó també una proposta estètica, coreogràfica (el seu moviment i posicions, molt estudiats), i tècnica que proposen una actualització que deixa ben palesa la universalitat de la trama, que a més es basa en fet reals.

També hi ha un afegit ‘tecnològic’, ja que es despulla pràcticament qualsevol escenari possible, canviant-lo per alguns objectes i mobiliari (que molts de cops no és el que vol representar que és), llums que es mouen per l’escenari, un dj dins de l’acció, narradors que agafen micròfons, una pantalla enorme de fons i, sobretot, i això és destacable perquè em va semblar un encert, tota la sessió de fotografies de les noces, que instantàniament es poden veure a la pantalla. Un tradicional reportatge fotogràfic que tota ‘boda’, sigui o no de sang, ha de tenir. Aquí potser va fallar el fet que quan es feien captures de vídeo en directe (la càmera és fotogràfica, no videogràfica), el so i els moviments de llavis anessin descompassats. Però el reportatge fotogràfic, com dic, era un gran reforç visual on es retratava l’estat d’ànim dels personatges:  una troballa interessantíssima.

Potser -com a mínim per a mi- el fet d’introduir altres textos que ens parlen de coses que no estan passant a l’acció, un ballarí que ens porta sens dubte a una estètica flamenca-andalusa, algunes dissertacions parlant amb amargura de la ‘seva’ Espanya, però sobretot, representar la mort dels dos protagonistes masculins amb la del ballarí que entenem que encarna a Lorca (¿?), fan que el pretès universalisme que es vol posar de relleu (i no només geogràfic, sinó temporal, ja que el text té una rabiosa contemporaneïtat), quedi una mica compromès. O contradit, més aviat. Amb un diamant com aquest text a les mans, tot afegit pot resultar sobrer.

I d’allò que no hi és de l’original, trobem a faltar la persecució (per altra banda, estèticament molt encertada, des de la perspectiva d’una motocicleta fent quilòmetres d’una solitària carretera) i sobretot la mort dels dos homes que pretenen la mateixa dona.

En resum, i reitero, una molt valorable proposta, a la que potser li han faltat part dels textos i escenes originals, li han sobrat notes al marge, i on la introducció de la tècnica i les músiques actuals, té moments feliços i d’altres que no tant.

Comparteix això:

  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on Facebook (Opens in new window)

Related

Arxivat com a: Crítiques

Entrades recents

  • Planetari i tallers d’astronomia, per a festes i programacions familiars
  • Curs 2023-24 – Espectacles i Tallers per a Secundària
  • Curs 2023-24 – Espectacles i Tallers per a Escola Bressol i Parvulari
  • Curs 2023-24 – Espectacles i Tallers per a Ed. Infantil i Primària
  • Crítiques: ‘Família (im)possible’ Sala Flyhard, dirigida per Carol López

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Cerca per paraula clau

Aneu al bloc històric Tallers i Espectacles per a Escolars Catàleg activitats i preus Jove Espectacle Tallers de ciències Melquíades

SEGUEIX-NOS A

Quina categoria de notícies?

Les darreres notícies

Àrees - Ciències, Públic familiar

Planetari i tallers d’astronomia, per a festes i programacions familiars

Àrees - Anglès, Àrees - Ciències, Àrees - Dansa, Àrees - Espectacles, Àrees - Titelles, Cicles - Batxillerat/Cicles Formatius, Cicles - ESO 1r. Cicle, Cicles - ESO 2n. Cicle

Curs 2023-24 – Espectacles i Tallers per a Secundària

Àrees - Anglès, Àrees - Contacontes, Àrees - Dansa, Àrees - Espectacles, Àrees - Música, Àrees - Titelles, Cicles - Educació Infantil (1-3), Cicles - Educació Infantil (3-5)

Curs 2023-24 – Espectacles i Tallers per a Escola Bressol i Parvulari

Àrees - Anglès, Àrees - Ciències, Àrees - Contaciència, Àrees - Contacontes, Àrees - Dansa, Àrees - Educació Emocional, Àrees - Espectacles, Àrees - Música, Àrees - Titelles, Cicles - Cicle Inicial de Primària, Cicles - Cicle Mitjà de Primària, Cicles - Cicle Superior de Primària, Cicles - Educació Infantil (3-5)

Curs 2023-24 – Espectacles i Tallers per a Ed. Infantil i Primària

Crítiques

Crítiques: ‘Família (im)possible’ Sala Flyhard, dirigida per Carol López

Crítiques

Crítiques: ‘¡Que salga Aristófanes!’ dels Joglars

Crítiques

Crítiques: ‘La mort i la donzella’ al Teatre del Raval

Crítiques

Crítica: “Les ales de la Carlota” Companyia de teatre Anna Roca

Crítiques

Crítiques: “La casa més petita” de la Cia. Campi Qui Pugui

Crítiques

Crítica: “N’importe quoi” de la Cia. Leandre Clown

US RECOMANEM QUE ENTREU A:

Recomana.cat

Núvol.com

Tornaveu.cat

Activitum.cat

Darreres notícies

VES DIRECTAMENT A

Inici - Mapa web - Termes legals - Quim som - Notícies - El butlletí (històric) - Publicitar-se - Activitats Escolars - Melquíades - Contacte

SEGUEIX-NOS A

@ Copyright - All rights reserved - Jove Espectacle, s.l. 2011-2019 - Josep Maria Viaplana

TROBAN’S A

Jove Espectacle, s.l.
Josep Maria Viaplana
Lloret de Mar
info@jovespectacle.cat
Tel. 609 31 35 01 De 9 a 18 h.
logo whatsapp
Clica a sobre si navegues des d'un smartphone

 

Loading Comments...