Jove Espectacle

  • Inici
    • Què és…?
    • Termes Legals
    • Mapa del web
    • El butlletí
    • Publicar notícies
    • Publicitar-se
  • Escoles
    • Tallers i Espectacles (Tots)
      • Per Cicles Educatius
        • Educació Infantil – 0-3 anys
        • Educació Infantil – 3-5 anys
        • Cicle Inicial de Primària
        • Cicle Mitjà de Primària
        • Cicle Superior de Primària
        • ESO 1r. Cicle
        • ESO 2n. Cicle
        • Batxillerat i Cicles Formatius
      • Per Àrees/Temes
        • Activitats de ciències
        • Activitats d’Anglès
        • Festa a la Granja – Educació emocional a través del teatre
        • Activitats de dansa
        • Activitats de Música
        • Activitats per als més petits
        • Espectacles de titelles
        • Espectacles teatrals (i de màgia, i de contes, i de…)
    • Serveis que us oferim
    • Ciència Melquíades
    • Demana Informació i Preus
    • Valoració de l’activitat
  • Melquíades
    • MELQUÍADES, EN REMOT
    • Sobre nosaltres
      • Qui és Melquíades?
      • Josep Maria Viaplana
      • Dossier de premsa
    • Què oferim?
      • Tallers de ciències
      • Tallers participatius
      • Tallers per a mestres
    • Com ho fem?
      • Calendari de disponibilitat
      • Preu
      • Sistemes de pagament
      • Com podeu fer la comanda?
      • Comanda ‘Melquíades’
      • Contacte Escoles
    • Materials
      • Guies didàctiques
      • Fotografies
      • Vídeos
    • Demana Informació i Preus
    • Valoració de l’activitat
  • Notícies del nostre portal
    • Crítiques d’Espectacles
    • Cròniques
    • Món Educatiu
      • Educació i ciències
      • Educació i arts escèniques
      • Educació emocional
    • Públic familiar
    • Públic jove
      • Joves Intèrprets
    • Fires i festivals
    • Notícies professionals
      • Entrevistes, articles i reflexions
    • El nostre butlletí (històric)
    • Notícíes Històriques (2011-2019)
  • Contacte

Crítiques: “El Diablo cojuelo” de Rhum & Cia i la Cia. Nacional de Teatro Clásico

1 de febrer de 2023 per JMViaplana Deixa un comentari

Vista el 29 de gener de 2023 al Teatre de Lloret

Diego Velazquez – Las Meninas, or The Family of Felipe IV

SINOPSI

Els pallassos de Rhum els encarreguen fer un clàssic i s’ho prenen com una gran ocasió. No volen que els seus nets es diguin “El meu avi va començar pallasso i d’allà no va passar”. Volen que es diguin: “El meu avui va començar pallasso, però es va esforçar i va acabar fent clàssics, que són la cultura, la dignitat i el futur”. Escullen –perquè no hi havia un altre a la llibreria- El diablo cojuelo de Luis Vélez de Guevara, subtitulat Novela de la otra vida traducida a esta. Així és com comença a enredar-se –o, més aviat, a renyir- dues trames: la de la boja obra de Vélez –tractada amb molt respecte i amb alguna llibertat- i la d’una companyia sempre a punt de fracassar – a l’estil pallasso- en el seu esforç per portar-la a escena.

I així és com personatges del segle XVII i pallassos del XXI aixequen teulades i viatgen per les terres i els aires d’una Espanya esperpèntica.

Una coproducció de la Compañía Nacional de Teatro Clásico i Velvet Events.

Amb la col·laboració de l’Ajuntament de Tiana i el Teatre Sagarra de Santa Coloma de Gramenet.

COMPANYIA: Rhum & Cia i la Cia. Nacional de Teatro Clásico
TÈCNIQUES: Teatre/Clown
IDIOMA:  Català – DURADA:   90 Minuts

FITXA ARTÍSTICA

Basat en l’obra de Luis Vélez de Guevara

Dramatúrgia: Juan Mayorga

Direcció: Ester Nadal

Repartiment: Jordi Martinez, Joan Arqué, Roger Julià, Mauro Paganini, Piero Steiner i Xavi Lozano


Era una aposta ambiciosa: portar als espectadors dels nostres dies un clàssic (poc conegut, d’altra banda) de la literatura del Segle d’Or, passant per la tècnica i la manera de fer del clown. Un clown (pallasso) contemporani.

Si alguna cosa cal destacar d’aquest muntatge és la impecable qualitat dels intèrprets, tots ells força encertats en els seus papers. Especialment en la faceta d’un teatre de pallassos actual, recollint també la tradició musical del pallasso de pista, tots ells amb la cara pintada de blanc, cosa que ressalta la seva expressivitat. I al capdavant, el Joan Arqué, que els darrers anys ha encadenat un reguitzell d’èxits tant en la seva faceta d’actor, com especialment, de director.

Ara bé, es troben dos mons que no acaben de reeixir, ja que la dramatúrgia de ‘El diablo cojuelo’ de Luís Vélez de Guevara, feta a partir d’una novel·la, ja de per sí difícil per la seva falta de fil conductor i els jocs de paraules excessius (recordem que ja érem al Barroc), fa que el resultat sobre l’escenari sigui complicat i confús. I més accentuat per unes interpretacions que alguns moments es queden a mitges entre un estil propi de la ‘Compañía Nacional de Teatro Clásico’, que posa molt l’accent en una dicció pausada que permeti al públic assimilar la complexitat dels textos que, com ja em dit, provenen de la literatura, en aquest cas una novel·la, i no van ser pensats per al teatre.

D’altra banda, en els moments de pallasso contemporani, es nota que estan jugant en camp propi, ens fan arribar tota mena de missatges irònics (alguns relacionats amb en Lluís Homar, director de la ‘Compañía Clásica’ coproductora del muntatge) amb diversos nivells de mala llet, especialment del seu ofici. I de fons, la necessitat d’uns humils pallassos de transcendir com a actors d’una obra clàssica, ja que donen per impossible fer-ho com a simples pallassos. I especialment perquè els seus descendents se’n puguin sentir orgullosos. 

Al capdavall, i en resum, una obra que es fa entortolligada i un pèl llarga, on difícilment gaudirem del sentit de crítica social de l’autor barroc -ja és complicat el text original-, sort dels moments festius i, com he dit al principi, de la qualitat actoral.

Arxivat com a: Crítiques

Crítiques: “Exit through the gift shop” de Carla Rovira

29 de novembre de 2022 per JMViaplana Deixa un comentari

Vist el divendres, 25 de novembre de 2022, al Teatre de Lloret -Espai Off. SINOPSI: La peça vol analitzar la rellevància del concepte d’èxit en els processos de gestació i maternitat. Una dramatúrgia que posa en relleu com confrontem els … [Continue reading]

Arxivat com a: Crítiques

Crítiques: “EN JOAN SENSE POR I LA CASA ENCANTADA” de la Cia. La Roda Produccions

16 de novembre de 2022 per JMViaplana Deixa un comentari

Vist el dissabte, 12 de novembre de 2022 al SAT Teatre de Barcelona.  SINOPSI De què teníeu por quan éreu petits? Dels monstres que s’amaguen a sota el llit? De la foscor? Doncs no us ho creureu, però en Joan no té por de res! La seva família … [Continue reading]

Arxivat com a: Crítiques

Crítiques: Entrevista amb Mariona Esplugues, creadora i intèrpret de ‘Boja’

14 de novembre de 2022 per JMViaplana Deixa un comentari

Parlem amb la Mariona Esplugues, creadora i intèrpret única de l'obra, 'Boja' que es fa els dissabtes al Teatre del Raval de Barcelona.  Aquí en teniu la crítica: … [Continue reading]

Arxivat com a: Crítiques, Cròniques

Atrapa’m si vols!! (Només del 25 al 28 de novembre!)

11 de novembre de 2022 per JMViaplana Deixa un comentari

ENTRE EL 25 I EL 28 DE NOVEMBRE (NOMÉS) TENS L'OPORTUNITAT DE CONTRACTAR UNA O VÀRIES ACTIVITATS AMB DESCOMPTE! Us preguem que compartiu als coordinadors/es de cicle, caps d'estudis, tutor@s, caps de departament, mestres especialistes... Conté … [Continue reading]

Arxivat com a: Àrees - Anglès, Àrees - Ciències, Àrees - Contacontes, Àrees - Dansa, Àrees - Educació Emocional, Àrees - Espectacles, Àrees - Música

Crítiques: “El Mar, visió d’uns nens que no l’han vist mai” de Xavier Bobés i Alberto Conejero

8 de novembre de 2022 per JMViaplana Deixa un comentari

Vist el divendres, 4 de novembre de 2022 al Teatre de Lloret de Mar. SINOPSI: Aquesta és la història d’una promesa que no es va poder complir, la que va fer un mestre als seus alumnes. El mestre era Antoni Benaiges. Els alumnes eren els nens i … [Continue reading]

Arxivat com a: Crítiques

Crítiques: ’88 Infinits’ amb Arnau Vilardebò i Albert Pla

31 d'octubre de 2022 per JMViaplana Deixa un comentari

Vist el diumenge 23 d'octubre de 2022 a la Sala La Quàntica de Barcelona SINOPSI Constel·lacions del cel i mites. La mitologia grega desborda erotisme, trucs per lligar, psicologia pràctica. Podràs mirar les estrelles del cel d’una nova … [Continue reading]

Arxivat com a: Àrees - Ciències, Crítiques

Crítiques: ‘Boja’ de Mariona Esplugues

31 d'octubre de 2022 per JMViaplana Deixa un comentari

Vist el dissabte 22 d'octubre de 2022 al Teatre del Raval de Barcelona SINOPSI Què passa, realment, dins la consulta d’un psiquiatra? BOJA és un espectacle que retrata en primera persona l’experiència viscuda per l’actriu en els darrers … [Continue reading]

Arxivat com a: Crítiques

Crítiques: ‘Conservando Memoria’ d’El patio teatro

18 d'octubre de 2022 per JMViaplana Deixa un comentari

Vist el divendres, 14 d'octubre de 2022 a l'Espai Off del Teatre Municipal de Lloret de Mar (Mercat Municipal). SINOPSI: És possible retenir els records? Envasar-los perquè ens acompanyin tota la vida? I quin valor poden arribar a … [Continue reading]

Arxivat com a: Crítiques

Crítiques: “Romeu i Julieta” de La Brutal

18 de juny de 2022 per JMViaplana Deixa un comentari

Vist el divendres, 17 de juny de 2022 al Teatre Poliorama de Barcelona. SINOPSI A La Brutal hem decidit seguir la nostra línia d'actualització de clàssics fent una revisió de Romeu i Julieta de William  Shakespeare. I per fer-ho,  ens hem … [Continue reading]

Arxivat com a: Crítiques

  • 1
  • 2
  • 3
  • …
  • 9
  • Pàgina següent »

VES DIRECTAMENT A

Inici - Mapa web - Termes legals - Quim som - Notícies - El butlletí (històric) - Publicitar-se - Activitats Escolars - Melquíades - Contacte

SEGUEIX-NOS A

@ Copyright - All rights reserved - Jove Espectacle, s.l. 2011-2019 - Josep Maria Viaplana

TROBAN’S A

Jove Espectacle, s.l.
Josep Maria Viaplana
Lloret de Mar
info@jovespectacle.cat
Tel. 609 31 35 01 De 9 a 18 h.
logo whatsapp
Clica a sobre si navegues des d'un smartphone

 

Loading Comments...